طرز تهیه کبه برنجی عربی مرحله به مرحله به صورت تصویری + علت وا رفتن

کبه یک غذای عربی با ادویه جات مخصوص، خوشمزه و خوش عطر می‌باشد. طرز تهیه کبه برنجی عربی یکی از انواع مختلف دستور پخت کبه عربی یا جنوبی است. کبه در کشور‌های عراق و لبنان بسیار رواج دارد. این غذای عربی در مناطق مختلف ایران هم تهیه می‌شود که به کبه کرمانشاهی، بوشهری، ایلامی، خوزستانی و جنوبی مشهور است. اما طرز تهیه و دستور پخت همگی آن‌ها شبیه به هم است فقط در بعضی موارد از ادویه‌های مختلف یا مواد اولیه متفاوتی در پخت کبه برنجی استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا طرز تهیه کبه برنجی عربی را مرحله به مرحله و تصویری آموزش ببینید.

مواد لازم کبه برنجی :

  • سینه مرغ : یک عدد
  • پیاز : یک عدد
  • سیب زمینی : یک عدد
  • برنج : ۲ پیمانه
  • تخم مرغ : یک عدد
  • جعفری ، روغن و آرد سوخاری : به میزان لازم
  • چاشنی آلس پایس : ۳ قاشق غذا خوری

‌‌‌‌‌‌‌‌‌طرز تهیه کبه برنجی عربی مرحله به مرحله: ‌‌‌‌‌‌

درست کردن کبه نیازمند حوصله و مراحل طرز تهیه کبه کمی طولانی است. اما نگران نباشید آلس پایس همراه شماست تا طرز تهیه کبه برنجی را مرحله به مرحله و به همراه فیلم و تصاویر هر قسمت آموزش دهد. در طرز تهیه کبه آزاد هستید که به طور دلخواه انتخاب کنید از بلغور یا برنج استفاده کنید. ما در این دستور پخت کبه از برنج استفاده می‌کنیم.

مرحله آماده کردن برنج له شده

اگر می‌خواهید کبه برنجی خوشمزه و مجلسی بپزید پیشنهاد می‌کنیم از برنج نیم دانه ایرانی استفاده کنید. برنج را از قبل به مدت یه روز در آب خیس کنید و آن را به روش کته کردن بپزید. برای تهیه کبه برنجی عربی نیازمند برنج له شده هستید. برای اینکه برنج له شود چند راه حل پیشنهاد می‌شود:

  1. در هنگام پخت برنج از آب بیشتری استفاده کنید.
  2. در ابتدای پخت برنج مدام برنج را هم بزنید تا دانه‌های برنج له شود.
  3. بعد از اینکه برنج کاملا پخته شد با گوشت کوب چوبی آن را له کنید.

مرحله آماده کردن خمیر یا مواد کاور کبه

حال که مرحله پختن برنج را پشت سر گذاشته‌اید می‌رویم سراغ آماده کردن مواد کاور کبه جنوبی. بعد از اینکه برنج پخته شد کمی صبر کنید تا سرد شود. سیب زمینی پخته و رنده شده را به همراه یک عدد تخم مرغ به برنج اضافه و چند دقیقه‌ای آن را ورز دهید.

مواد اولیه کبه برنجی عربی

در بعضی مناطق کبه بدون سیب زمینی تهیه می‌شود. اما استفاده از سیب زمینی در طرز تهیه کبه به چسبندگی و یکدست شدن خمیر یا مواد کاور کبه کمک می‌کنید.

‌‌‌‌خوش طعم و عطر کردن کبه برنجی با چاشنی آلس پایس

همانطور که احتمالا می‌دانید غذاهای جنوبی و عربی از ادویه جات مخصوص و زیادی برای تهیه غذای عربی استفاده می‌کنند. در دستور پخت کبه برنجی نیز از ادویه های مثل سیر، پیاز، ادویه کاری، زردچوبه، نمک و فلفل، برای مزه دار شدن غذا استفاده می‌کنند. اما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه کبه برنجی خوشمزه تری درست کنید از چاشنی طبیعی آلس پایس استفاده کنید. این چاشنی ها حاوی سبزیجات معطر و ادویه‌جات بومی ایرانیست و آشپزی شما را راحتر می‌کند. از این چاشنی ها برای مزه دار کردن خمیر کبه برنجی و طعم دار کردن گوشت مرغ در طرز تهیه کبه عربی استفاده می‌کنیم.

مزه دار کردن خمیر

برای اینکه کبه برنجی را در دو رنگ متفاوت و زیبا تهیه کنید خمیر یا مواد کاور را به دو قسمت تقسیم کنید. سپس همانند تصویر بالا برای ظرف اول یک قاشق غذاخوری از چاشنی بندری و برای دیگری از چاشنی زعفرانی آلس پایس استفاده کنید. بعد از اضافه کردن چاشنی مواد را دوباره ورز بدهید و آن را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا اصطلاحا استراحت کند.

مرحله آماده کردن مواد میانی کبه برنجی عربی مجلسی

ابتدا پیاز را کمی تفت دهید و یک عدد سینه مرغ چرخ شده را اضافه کنید. حال برای طعم دار کردن مرغ یک قاشق غذاخوری چاشنی دزفولی اضافه کنید که حاوی سبزیجات معطر است و عطر و بوی فوق العاده به کبه جنوبی می‌دهد. در آخر مقداری جعفری خرد شده به تابه اضافه کرده و تفت دهید .

مزه دار کردن مرغ

مرحله آماده کردن کبه برنجی عربی برای سرخ شدن

خمیر استراحت داده شده را از یخچال بیرون آورده و به اندازه یک مشت کوچک خمیر روی کف دست خود به صورت بیضی شکل باز کنید. سپس به اندازه یک قاشق مواد میانی که در مرحله قبل آماده کردید داخل خمیر ریخته و خمیر را دور مواد میانی بپوشانید طوریکه خمیر برنجی تمام مواد میانی را در برگرفته باشد.

مغز دار کردن کوبه برنجی عربی

برای نچسبیدن خمیر به دست از روغن یا آب ولرم استفاده کنید.

مرحله آخر، سرخ کردن کبه برنجی عربی

در طرز تهیه کبه برنجی جنوبی می‌توانید از آرد سوخاری برای بهتر سرخ شدن کمک بگیرید. مقداری آرد سوخاری برای روی تمام سطح کبه برنجی بپاشید و سپس آن ها را در روغن داغ سرخ کنید. بهتر است که کبه ها هنگام سرخ شدن به هم نچسبد.

آرد سوخاری بر روی خمیر

چرا کبه وا می‌رود ؟

کبه برنجی از آن دسته غذاهاییست که اگر به دستور پخت آن توجه نکنید کبه هنگام سرخ شدن وا می‌رود یعنی از هم باز می‌شود و شکل خود را از دست می‌دهد .آبکی بودن برنج یا خمیر یکی از علت های مهمی است که باعث می‌شود کبه در هنگام سرخ کردن از هم باز شود. برای حل این مشکل مقدار کمی آرد به خمیر بزنید تا حالت شل بودن خمیر از بین برود. یا می‌توانید مقداری سیب زمینی پخته نیز به خمیر اضافه کنید تا خمیر منسجم شود.

طرز تهیه کبه برنجی عربی آلس پایس

نکات پایانی کبه

  1. این غذا در مناطق و کشور‌های مختلف به صورت های متفاوت تهیه می‌شود مثلا بعضی ها آن را به صورت توپی در آورده و سرخ می‌کنند. یا در کشور های عربی معمولا از بلغور به جای برنج استفاده می‌کنند که به آن کبه بلغور گفته می‌شود.
  2. در مواد میانی کبه برنجی عربی از لپه، زرشک، کشمش، خلال بادام و گردو به صورت اختیاری می‌شود استفاده کرد.
  3. کبه برنجی را داغ میل کنید.

برای مشاهده سایر آموزش های آشپزی می‌توانید به صفحه اینستاگرام آلس پایس و کانال آپارات آلس پایس مراجعه کنید.

4/5 (1 نظر)
3
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

3 دیدگاه
  • علی علی
    2019/09/30 | 01:11

    من طرز تهیه کبه برنجی عربی را تازه یاد گرفتم چند باری درست کردم اما وا میرفت. تو مطلبی که شما نوشتید چرا کبه وا میرود فهمید قضیه چیه . ممنون

  • صبا صبا
    2019/09/18 | 23:22

    مرسی که غذاهای جنوبی هم آموزش دادین?

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/09/21 | 08:34

      با سپاس از دیدگاه شما.
      سعی میکنیم غذاهای متنوع و جدید‌تری هم در آینده منتشر کنیم. منتظر باشید

تماس با واحد فروش