طرز تهیه چغرتمه مرغ گیلانی؛ غذای محلی و پرطرفدار

اگر فکر می‌کنید غذاهایی که در خانه درست می‌کنید برایتان تکراری شده و به دنبال تجربه‌ای جدید و لذت بخش هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به غذاهای سنتی و شمالی، به خصوص غذاهای استان گیلان بزنید. استان گیلان، از تنوع غذاییِ فراوان و متنوعی برخوردار است. پس به همین منظور تصمیم داریم در مطلب پیش رو طرز تهیه «چغرتمه گیلانی» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای گیلان را به صورت مفصل و تصویری به شما همراهان همیشگی آموزش دهیم. البته در ابتدای این پست فیلم دستور پخت خورشت چغرتمه گیلانی به صورت خلاصه برای کسانی که می‌خواهند سریع این دستور پخت آشپزی را یاد بگیرند آورده شده است. با ما همراه باشید تا با یاد گرفتن یک غذای جدید تنوعی در سفره و وعده غذایی خود بدهید.

مواد لازم چغرتمه مرغ گیلانی برای دو نفر :‌‌‌‌‌‌‌‌

  • ران مرغ (سینه مرغ): دو عدد‌‌‌
  • پیاز نگینی: یک عدد‌‌‌
  • آب جوش: یک لیوان‌‌‌
  • آبغوره (آب نارنج): یک لیوان‌ ‌‌
  • تخم مرغ: سه عدد‌‌‌
  • کره: پنجاه گرم‌‌‌
  • روغن: به میزان لازم‌‌‌
  • چاشنی مرغ زعفرانی و بلوچی آلس پایس : به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت چغرتمه مرغ گیلانی راحت و آسان با آلس پایس

آماده کردن گوشت مرغ

برای درست کردن چغرتمه گیلانی غذای شمالی و خوشمزه به تکه‌های گوشت مرغ نیاز دارید. می‌توانید از قسمت‌های مختلف مرغ برای تهیه این خورشت استفاده کنید. اما برای اینکه یک غذای شمالی مجلسی خوب بپزید بهتر است از ران مرغ استفاده کنید.

اگر همیشه مرغ را به صورت خرد شده از فروشگاه خریداری می‌کردید اما حالا می‌خواهید خودتان در خانه تکه کردن مرغ را انجام دهید، به صفحه خرد کردن مرغ مراجعه کنید. تا به صورت تصویری و فیلم این مهارت ضروری برای هر خانم خانه دار را یاد بگیرید.

حال برای اینکه ران مرغ خوب طعم دار شود و مواد مرینیت کننده به داخل گوشت نفوذ کند برش‌های سطحی همانند تصویر زیر روی ران مرغ انجام دهید.

 طعم دار کردن و خوشمزه شدن خورشت چغرتمه گیلانی با ادویه‌ها یا چاشنی مخصوص غذای آلس پایس؟

گیلان به خاطر آب و هوای مناسب و خاک مرغوب مناسب کشاورزی؛ محل مناسبی برای پرورش و کاشت انواع خوراکی‌ها، صیفی‌جات، حبوبات و غیره است. همین عامل باعث شده است استان گیلان از نظر تنوع غذایی در رتبه اول ایران باشد. در طرز تهیه چغرتمه نیز از ادویه‌ها، سبزی‌های معطر و طعم دهنده‌های زیادی مثل زردچوبه، فلفل، دارچین، زعفران، تخم گشنیز، نمک و آب لیمو و… در پخت این خورشت شمالی استفاده می‌شود.

حتما تهیه همه این ادویه‌ها و طعم دهنده‌های غذا مشکل و استفاده از آنها زمان پخت غذا را برایتان طولانی میکند. پس ما برای راحتی و خوشمزه شدن چغرتمه گیلانی در مراحل مختلف این آشپزی از چاشنی زعفرانی و بلوچی آلس پایس استفاده می‌کنیم. با اضافه کردن این چاشنی به غذا دیگر نیازی به هیچ ادویه‌ای حتی نمک هم نیست.

دو الی سه قاشق غذاخوری به ازای هر کیلوگرم مرغ چاشنی زعفرانی بر روی ران مرغ ریخته و با برس مخصوص آشپزخانه این چاشنی را به همه جای گوشت برسانید. سپس چند دقیقه ای صبر کنید تا ران مرغ مرینیت شود. از آنجایی که این طرز تهیه چغرتمه گیلانی برای دو نفر است دو عدد ران مرغ برای تهیه این خورشت کافیست.

تفت دادن پیاز و طلایی کردن ران مرغ

دو عدد ران مرغی که طعم دار کردید را در ماهیتابه سرخ کنید. سپس آن را از تابه خارج کنید و پیازی را که به صورت نگینی ریز کرده‌اید را در تابه تفت دهید.

در این مرحله پیاز را با دو قاشق غذاخوری چاشنی بلوچی آلس پایس طعم دار کنید. در صورتی که ذائقه غذایی شما طوری است که در غذاهای خود خیلی از ادویه‌های تند استفاده نمی‌کنید؛ فقط یک قاشق چاشنی بلوچی به پیاز بزنید. چون چاشنی بلوچی آلس پایس تند است.

پختن مرغ برای چغرتمه گیلانی

مرغ را دوباره در ماهیتابه قبلی که حاوی پیاز سرخ شده است قرار داده و بعد از اینکه یک لیوان آب به آن اضافه کردید در آن را بگذارید. نیم ساعت صبر کنید تا مرغ پخته و جا بیافتد.

مرحله پایانی طرز تهیه خورشت چغرتمه گیلانی خوشمزه!

در یک ربع آخر طرز تهیه خورشت چغرتمه گیلانی داخل یک قابلمه کوچک تقریبا به اندازه ۵۰ گرم کره را با حرارت ملایم آب کنید. ۳ عدد تخم مرغ را در ظرفی شکسته و هم بزنید.

چند دقیقه بعد از اضافه کردن تخم مرغ به قابلمه یک قاشق چاشنی بلوچی اضافه کنید و آن را کاملا مخلوط کنید تا تخم مرغ‌ها به صورت تکه تکه پخته شوند.
‌‌‌‌ در آخر تخم مرغ پخته شده را به همراه یک لیوان آبغوره به خورشت چغرتمه مرغ گیلانی اضافه کنید. سپس ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را زیر حرارت بگذارید تا آماده شود.

پیشنهاد می‌کنیم خورشت چغرتمه مرغ را با برنج کته تهیه و میل کنید.

چغرتمه گیلانی یک خورشت خوشمزه و مجلسی و غذای شمالی مناسب پذیرایی در وعده شام است.

در صورتی که در طرز تهیه خورشت چغرتمه گیلانی سوالی برایتان پیش آمد یا تجربه تهیه چغرتمه با چاشنی آلس پایس را داشتید حتما آن را در قسمت دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید. همچنین برای مشاهده سایر دستور‌های آشپزی می‌توانید به مجله آلس پایس، صفحه اینستاگرام آلس پایس، و کانال آشپزی آپارات آلس پایس مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)
2
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  • یلدا یلدا
    2019/12/02 | 22:42

    چه جالب تا حالا ترکیب مرغ و تخم مرغ و آبغوره رو توی یه غذا تجربه نکردم، این طور که تو توضیحاتتون گفتین یه غذای گیلانیه و شنیدم غذاهای شمالی خیلی خوشمزه هستن، پس حتما درستش می کنم امیدوارم طعم و مزه ی این چغرتمه گیلانی اون قدر خوب باشه که یکی از غذاهای هفتگی مون بشه

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/12/03 | 09:08

      سپاس از دیدگاه شما.
      همان طور که گفتید غذاهای شمالی واقعا خوشمزه است چغرتمه مرغ هم یک خورشت گیلانی جا افتاده و مجلسی هست.
      در صورتی که دوز مصرفی را متناسب با ذائقه خودتون رعایت کنید حتما خوشمزه خواهد شد.

تماس با واحد فروش