اسانس دود چیست ؟

اسانس دود چیست ؟
اسانس دود چیست ؟

اسانس دود به عنوان یک ماده‌ی معطر و طعم‌دهنده، در بسیاری از صنایع غذایی استفاده می‌شود. اسانس دود باعث ایجاد عطر و طعم خاصی در محصولات غذایی می‌شود و همچنین به عنوان یک ماده ضد اکسیدان و ضد میکروبی عمل می‌کند.

اسانس دود به دو صورت طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود. اسانس دود طبیعی از سوختن چوب، زغال‌سنگ، سیگار و دود کردن گوشت و ماهی به دست می‌آید. این نوع از اسانس دود شامل بیشتر اجزای گیاهی است که به علت سوختن و درجه حرارت بالا ترکیباتی مانند فنل‌ها، کربوکسیلیک اسیدها، کتون‌ها و آلدهیدها تولید می‌شوند.

اسانس دود مصنوعی نیز به وسیله شیمیایی تولید می‌شود. در این روش از ترکیبات شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود که به دلیل شباهت با ترکیبات موجود در اسانس دود طبیعی، بویی شبیه به اسانس دود طبیعی به وجود می‌آورند.

در کاربردهای مختلف، اسانس دود به عنوان یک طعم‌دهنده و بو دهنده محصولات غذایی و مواد غذایی خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما در شرکت طعم و عطر ماگنولیا اسانس های دود را به صورت صد در صد طبیعی تولید و با برند آلس پایس روانه بازار کرده ایم تا شما عزیزان با خیالی آسوده از اسانس دود آلس پایس استفاده کنید .

از جمله موارد استفاده اسانس دود در صنایع غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صنعت گوشت و ماهی: استفاده از اسانس دود برای افزودن عطر و طعم دلخواه به گوشت و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. صنعت قارچ: استفاده از اسانس دود در تهیه قارچ‌های خشک شده برای ایجاد عطر و طعم مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. صنعت پنیر: استفاده از اسانس دود در تهیه پنیرهای دودی به منظور ایجاد عطر و طعم مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. صنعت نوشیدنی‌ها: استفاده از اسانس دود در تهیه نوشیدنی‌های غیرالکلی مانند نوشابه، آبمیوه و دیگر نوشیدنی‌ها به منظور ایجاد عطر و طعم دلخواه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. صنعت غذاهای آماده: استفاده از اسانس دود در تهیه غذاهای آماده مانند پیتزا، سوسیس و کالباس به منظور ایجاد عطر و طعم دلخواه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دودی کردن طبیعی مواد غذایی
استفاده از اسانس دود در صنایع غذایی برای بهبود طعم و عطر محصولات غذایی بسیار مفید است، اما باید به دقت بررسی شود که محصولاتی که شامل اسانس دود هستند، دارای مجوزهای مربوطه و مشخصات کامل محصول در بسته بندی آن‌ها وجود دارد. همچنین، باید اطمینان حاصل شود که محتوای اسانس دود مورد استفاده به عنوان مواد معطر، از مواد ایمن و پایدار استفاده شده است.

به طور کلی، برای تهیه اسانس دود از روش های مختلفی استفاده می شود اما اگر به زبان ساده و کلی بخواهیم برر، دودهایی که از گیاهان خاصی مانند صمغ، بخورا، صندل و غیره تولید می شود، به روش تبخیر مایعات جدا می شوند. این روش عبارت است از:

گرفتن دودهایی که از گیاه خاصی تولید می شود و تجزیه آنها به داخل آب یا روغن.
گرفتن محلولی که حاوی عصاره گیاه است و قرار دادن آن در یک محفظه برای تبخیر.
در ادامه، تبخیر کننده محفظه را با دودهای دیگر از همان گیاه یا مواد دیگری که برای بو دادن به محصول مورد نظر استفاده می شود، پر می کنند.
بعد از تبخیر، عصاره درون محلول به صورت اسانس در می آید که می توان آن را برای استفاده در صنایع مختلف مانند غذا، عطرسازی، داروسازی و غیره به کار برد.
لازم به ذکر است که تهیه اسانس دود نیاز به تخصص و آشنایی با تکنیک های خاص دارد و بهتر است توسط متخصصین مجرب و با استفاده از تجهیزات مناسب صورت گیرد.

اسانس دود شرکت آلس پایس

اسانس دود، از جمله اسانس هایی است که از مواد مختلفی مانند چوب، مخلوط چوب و مواد آرایشی به دست می آید. روش تولید اسانس دود ممکن است بسته به نوع مواد مورد استفاده در تولید آن، متفاوت باشد. در ادامه توضیح مختصری درباره روش تولید اسانس دود از چوب آورده شده است:

  1. انتخاب چوب: در این مرحله چوب مناسب برای تولید اسانس دود انتخاب می شود. چوبهای مختلفی مانند چوب صندل، سرو، سدر، بلوط، چوب نارنج، چوب سیب، چوب گردو ارزانترین نوع آن که عموما برای تولید این محصول استفاده می شود چوب درختان برف زده است.
  2. خشک کردن چوب: چوب منتخب باید به مدت چند روز خشک شود تا رطوبت آن از بین برود.
  3. ترکیب مواد: پس از خشک کردن چوب، می توان آن را با مواد دیگری مانند فلفل سیاه، دانه های کافور، میرمیره، زنجبیل و … ترکیب کرد.
  4. ذغال چوب: در مرحله بعد، چوب و مواد ترکیب شده را در یک قابلمه قرار داده و آن را با استفاده از آتش و فرآوری مناسب به دود تبدیل می کنند.
  5. تقطیر اسانس: دود حاصله به داخل دستگاه تقطیر اسانس رفته و با استفاده از آب مقطر، اسانس دود به دست می آید.
  6. تصفیه اسانس: اسانس تولید شده باید به دقت تصفیه شود تا از هر گونه ناخالصی خالی شود و نهایتا به صورت آماده به فروش ارائه شود.

در کل، تولید اسانس دود، فرایندی پیچیده است که نیاز به تجربه و مهارت دارد.

 

 

اسانس دود آلس پایس

 

با افزودن اسانس دود به برنج، میرزاقاسمی، استیک و سایر منوهای غذایی رایحه و عطر بی نظیر دودی کبابی را در منوهای خود تجربه کنید. همانطور که می‌دانیم غذاهای طبخ شده با استفاده از آتش بسیار خوش طعم و مورد پسند می‌باشد. ولی با توجه به سختی روند تهیه غذاهای دودی، اگر جز افرادی هستید که به غذاهای دودی علاقه دارید؛ این طعم انتخاب بسیار مناسبی است.

میزان مصرف:

میزان مصرف پیشنهادی در برنج که برای این محصول در نظر گرفته شده است، ۳-۲ گرم ( نصف قاشق غذاخوری) از طعم دود در یک لیتر آب و روغن گرم بوده که پس از دم کشیدن بر روی برنج بریزید. در سایر فرآورده‌های غذایی این میزان از محصول را به ازای هر کیلوگرم محصول نهایی مستقیما اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. با قطعیت می‌توان گفت که این محصول از نظر طعم‌دهی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این اسانس ها (طعم‌ها) ضمن پایین بودن دوز مصرفی که دارند، دارای مقاومت بالا در برابر حرارت نیز می‌باشند.

ما در ماگنولیا مجموعه اسانسی (طعمی) متنوعی را در فرم های مایع و پودری برای صنایعی از قبیل شیرینی و شکلات، گوشت، لبنیات، نوشیدنی، اسنک و… تولید کرده و در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

0/5 (0 نظر)
0
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

تماس با واحد فروش