جوجه کباب برگی فوق العاده رستورانی با آلس پایس

درست کردن جوجه کباب به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم. از مهمترین مراحل دستور پخت جوجه که خیلی هم طول می‌کشد، قسمت مزه دار کردن مرغ است. ما در این پست آشپزی به شما آموزش خواهیم داد که چگونه مرغ را در ۳ دقیقه مزه دار و آن را برای تهیه یک جوجه کباب فوق العاده رستورانی آماده کنید؛ آن هم به روش جوجه کباب استاد جواد جوادی از آشپزهای حرفه‌ای و خلاق ایرانی‌! به همراه نکات و فوت و فن‌های کباب کردن.

جوجه کباب ، طرز تهیه جوجه کباب

مختصری درباره جوجه کباب 

این نوع کباب یکی از غذاهای پر طرفدار و محبوب بین ما ایرانی‌هاست. زمان هائیکه به پیک نیک می‌رویم، جوج زدن جزء اجتناب ناپذیر تفریحاتمان می‌شود. این غذا جزو انواع کباب‌های سنتی ایران دسته بندی می‌شود. خوب است بدانید جوجه رستورانی به نام های مختلف شامل جوجه برگی، جوجه کاردی، یا جوجه کباب به روش تخته کاری مشهور است. در مطلب آموزشی پیش رو طرز تهیه جوجه کباب فوق العاده به سبک رستوران‌ها ولی با طعم‌های خاطره انگیز چاشنی‌های آلس پایس را با یکدیگر پی خواهیم گرفت.

 جوجه کباب در سیخ چوبی

مواد جوجه کباب رستورانی با آلس پایس خیلی ساده ست!

  1. سینه مرغ بدون پوست و استخوان: به مقدار لازم (هر سینه مرغ متوسط برای یک نفر)
  2. چاشنی جوجه کباب آلس پایس:۲ تا ۳ قاشق غذاخوری به ازای هر کیلوگرم گوشت مرغ
  3. گوجه فرنگی، فلفل شمشیری، و سایر موارد دور بشقابی: به دلخواه و به مقدار لازم
  4. سیخ فلزی بلند: یک عدد سیخ برای هر سینه مرغ

طرز تهیه جوجه کباب رستورانی فوق العاده: گام به گام

۱- طرز برش مرغ چگونه است؟

برای تهیه جوجه کباب کاردی قبل از هر چیز به یک تخته کار مناسب و نیز یک چاقوی تیز و بزرگ احتیاج دارید. هر کدام از سینه‌های مرغ را جداگانه بر روی تخته کار قرار دهید و با چاقو آن را به روشی که در ویدئو بالای همین صفحه و نیز تصویر پایین نشان داده شده، به دقت برش بزنید و آن را کاملا باز کنید. به این نوع خرد کردن مرغ برای جوجه، اصطلاحا قبضه کردن می‌گویند.

طرز برش جوجه کباب رستورانی، طرز تهیه جوجه

۲- جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟

سینه‌های مرغ قبضه شده در مرحله قبل را با طعم‌های دلخواه چاشنی جوجه کباب آلس پایس طبق دوز مصرف، طعم دار کنید و فقط اندکی صبر کنید تا برای یک جوجه مجلسی کاملا ترد شوند. برای هر کیلوگرم گوشت مرغ دو تا سه قاشق غذاخوری چاشنی آلس پایس کفایت می‌کند، لذا برای هر عدد سینه مرغ متوسط یک قاشق غذاخوری چاشنی آلس پایس مناسب خواهد بود.

نکته: با چاشنی آلس پایس دیگر نیاز به هیچ گونه مواد خواباندن مرغ در سس مایونز نیست. در شیوه‌های سنتی معمولا گوشت مرغ را با پیاز, آب لیمو, زعفران, ادویجات و… طعم دار می‌کنند یا حتی بعضی‌ها جوجه کباب با ماست یا با خامه را ترجیح می‌دهند. اما حتما می‌دانید که فرایند سنتی مزه دار کردن جوجه کباب با سس مایونز یا هر مواد دیگر، ضمن اینکه آلودگی میکروبی دارد و فرایند سختی است نیازمند حداقل چندین ساعت زمان نیز می‌باشد. اما به جای آن شما می‌توانید با استفاده از چاشنی‌های آلس پایس گوشت مرغ را طی فقط ۳ دقیقه طعم دار و ترد کنید. البته اگر بیشتر صبر کنید گوشت مرغ بهتر طعم دار و نیز ترد خواهد شد و صد البته رنگ بهتری هم خواهد داشت.

جوجه کباب طعم دار شده با چاشنی جوجه آلس پایس

۳- تخته کاری به روش جواد جوادی

بعد از افزودن چاشنی آلس پایس، حداقل ۳ دقیقه صبر می‌کنیم تا گوشت‌ها هم خوب طعم دار و ترد شوند و هم اینکه خوب رنگ بگیرند. حالا نوبت تخته کاری به روش جواد جوادی برای تهیه جوجه برگی فوق العاده است. مطابق ویدیو با لبه بالایی چاقو محکم به قطعات مرغ قبضه شده، به فاصله‌های خیلی کم و نزدیک به هم به صورت عمودی ضربه بزنید طوریکه بافت گوشت از هم جدا نشود ولی برش‌هایی روی آن ایجاد شود.

۴- طرز سیخ کشیدن جوجه کباب

ابتدا سینه‌های مرغ طعم دار شده و تخته کاری شده را به طور جداگانه بر روی تخته کار قرار می‌دهیم. سمت برش‌های ایجاد شده روی گوشت بایستی دقیقا عمود بر جهتی باشد که هم اکنون می‌خواهیم آن را برای سیخ کشیدن ببریم. سپس سینه مرغ را به عرض سه انگشت برش زده و بدون اینکه قطعات برش داده شده را از روی تخته کار برداریم سیخ بلند را برداشته و آن‌ها را سیخ می‌کشیم. آموزش به سیخ کشیدن جوجه کباب برگی را حتما در ویدئوی بالای همین صفحه نگاه کنید.

جوجه کباب را چگونه سیخ کنیم؟

۵- منقل و مرحله پایانی درست کردن جوجه

بهترین شیوه ی پخت جوجه کباب، قطعا بر روی ذغال است. فراموش نکنید که حتما از ذغال‌های درشت که خوب چاق (سرخ) شده اند استفاده کنید. ذغال‌های کوچک خیلی سریع خاکستر می‌شوند و زمان پخت را طولانی می‌کنند لذا به علت طولانی شدن زمان پخت احتمالا گوشت مرغ سفت خواهد شد.

بلافاصله بعد از آنکه ذغال‌ها چاق شدند و منقل آماده شد سیخ‌های جوجه کباب برگی را روی آن بچینید. فراموش نکنید که سیخ‌ها را به صورت مداوم بچرخانید تا گوشت مرغ به صورت یکسان مغز پخت شود و بتوانید یک کباب مجلسی آماده کنید.

 

جوجه کباب آلس پایس

برای کباب کردن گوجه فرنگی‌های بزرگ نیز حتما آن‌ها را به دو نیم تقسیم کنید تا خوب مغز پخت شوند. برای تزئین و زیباتر شدن می‌توانید بین گوجه فرنگی‌ها از فلفل، پیاز و … استفاده کنید. فراموش نکنید هیچ وقت فلفل یا پیاز را در سیخ‌هایی که جوجه کباب‌ها را سیخ کرده اید قرار ندهید چون که زمان پخت آن‌ها از زمان پخت گوشت مرغ کوتاه ترست و ممکن است بسوزند.

نکته: بعد از کباب شدن هر سیخ جوجه کباب بلافاصله آن را بین یک نان قرار دهید تا گرم بماند و اصطلاحا از دهان نیفتد.

نکات ضروری در دستور پخت جوجه کباب

شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که غذایی را درست کرده اید اما آنطور که باید خوشمزه نشده است. با ما همراه باشید تا نکات طلایی درست کردن یک جوجه کباب مجلسی فوق العاده را یاد بگیرید.

  • توصیه می‌کنیم پوست مرغ را حتما جدا کنید

بهتر است پوست مرغ را جدا کنیم تا یک جوجه کباب سالم داشته باشیم. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که آفت کش‌ها و داروهای آنتی بیوتیک که از طریق دانه‌ها وارد غذای مرغ می‌شوند در بافت‌های پرچرب مثل پوست مرغ جمع می‌شوند. پس مصرف پوست مرغ باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و امکان ابتلا به تومورهای سرطانی را افزایش می‌دهد. همچنین اگر به مرغ هورمون تزریق شده باشد مصرف پوست مرغ عامل اصلی کیست تخمدان، مشکلات ناباروری و رویش موهای زائد در بدن خانم‌ها می‌شود، در آقایان نیز آکنه‌های شدید پوستی و مشکلات جنسی ایجاد می‌شود و حتی در افراد خرد سال باعث ایجاد اختلالات رفتاری می‌شود.

  • چگونه جوجه کباب ترد و آبدار داشته باشیم؟

برای یک جوجه کباب خوشمزه، ترد و مغز پخت اولا باید حرارت ملایم به تمامی قسمت‌های گوشت برسد. این نکته مهم است چون وجود انواع میکروارگانیسم‌ها، انگل‌ها و میکروب‌ها در گوشت مرغ محتمل است و در صورتیکه گوشت حرارت کافی نبیند احتمالا این عوامل بیماری زا از بین نروند و باعث بروز انواع بیماری‌ها شوند. البته برای از بین بردن میکروب‌ها و انگل‌ها نباید گوشت را با حرارت بالا طبخ کرد چون مواد سرطان زا مثل آمین‌های هتروسیکلیک در گوشت تولید می‌‌شود. برای کباب کردن مرغ تقریبا به ۷۵ درجه سانتی گراد حرارت نیاز داریم. علاوه بر این، مواد جوجه کباب نیز بسیار مهم است. استفاده از چاشنی آلس پایس به تنهایی و در کوتاه ترین زمان باعث ترد شدن گوشت می‌شود لذا وقتی سیخ‌ها بر روی حرارت قرار بگیرند به سرعت پخته خواهند شد.

  • قسمت‌های سوخته گوشت را استفاده نکنید

اگر جزء افرادی هستید که از کباب پز ذغالی برای درست کردن جوجه استفاده می‌کنید؛ نباید فراموش کنید که تشکیل هیدروکربن در قسمت‌هایی از گوشت که روی حرارت زغال می‌سوزند و سیاه می‌شوند سرطان زا است. پس بهتر است این تکه‌های سیاه و سوخته شده را از جوجه کباب جدا کرده و مصرف نکنید. در اصل بهتر است بعد از اینکه آتش زغال خاموش و کاملا سرخ و آماده شد سیخ‌ها را روی منقل بگذارید. لذا برای کسانی که نسبت به سالم بودن وعده‌های غذایی خود بسیار حساس هستند توصیه می‌کنیم از فویل برای کباب کردن استفاده کنند.

  • گوجه فرنگی کبابی ناسالم نیست

گوجه فرنگی دارای رنگدانه‌هایی به نام لیکوپن است. این رنگ دانه‌ها برای آقایان مسن که در معرض بزرگ شدن پروستات و حتی سرطانی شدن آن هستند بسیار توصیه می‌شود. بر خلاف اکثر سبزیجات و سیفی جات که خام آن‌ها خواص بیشتری دارد؛ جذب لیکوپن در گوجه فرنگی پخته شده یا کباب شده خیلی راحت تر و بهتر از گوجه فرنگی خام است. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که گوجه فرنگی به صورت کباب شده نه تنها ضرری ندارد بلکه برای انسان مفید هم هست.

  • از سیخ چوبی یا فلزی استفاده کنیم؟

پیشنهاد ما این است که از سیخ‌های فلز بلند برای تهیه جوجه کباب رستورانی استفاده کنید. حتما سیخ‌ها را هر بار خوب بشوئید و از به کارگیری سیخ‌های زنگ زده و سولفات گرفته پرهیز کنید. نکته دیگر اینکه از چوب درختان به عنوان سیخ استفاده نکنید. چرا؟

چونکه از سمی بودن یا نبودن آن ها اطلاع ندارید لذا ممکن است باعث مسمومیت شده و سلامتی شما را در معرض خطر قرار دهد.

اگر می‌خواهید یک جوجه کباب مجلسی درست کنید و از سیخ چوبی برای سیخ کشیدن جوجه کباب استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از سوختن آن‌ها، قبل از استفاده حداقل یک ساعت آن‌ها در آب خیس کنید. همچنین قبل از سیخ کشیدن جوجه کباب برگی، خوبست سیخ‌ها (چوبی یا فلزی فرقی نمی‌کند) را چرب کنید تا گوشت مرغ به سیخ نچسبد و آنچه آماده می‌کنید از هر لحاظ یک جوجه مجلسی باشد.

اگر بعد از مطالعه این دستور پخت جوجه هنوز ابهاماتی در ذهن شما هست یا سوالی درباره چاشنی آلس پایس دارید حتما آن را در بخش دیدگاه‌ها ارسال کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

آموزش‌های آشپزی آلس پایس را می‌تونید علاوه بر مجله آشپزی آلس پایس در همین وبلاگ، در کانال آپارات آلس پایس و صفحه اینستاگرام آلس پایس دنبال کنید.

0/5 (0 نظر)
22
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

22 دیدگاه
  • جلال جلال
    2020/06/01 | 16:54

    سلام…خسته نباشید…هرموقع أبلیمو ب گوشت مرغ میزنیم گوشت مرغ سفت میشه یا اینکه رنگ زعفران کم میشود….بجای آبلیمو از دوقاشق سرکه میشه استفاده کرد

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2020/06/07 | 09:07

      سلام ممنون از دیدگاه خوبتون.
      همچنین میتونید از چاشنی های مخصوص جوجه کباب آلس پایس استفاده کنید که هم جوجه کباب خوشمزه ای خواهید داشت و آشپزی راحت

  • مجتبی مجتبی
    2020/01/27 | 21:00

    من قبلا با سس آلس پایس جوجه کباب درست کردم خیلی خوشمزه شد تازه راحت هم بود. چند دقیقه باید داخل این سس باشه تا مزه دار بشه جوجه ؟

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2020/02/01 | 08:58

      با تشکر از دیدگاه شما دوست عزیز باید خدمتتان بگوییم که با این روش ۳ دقیقه برای مزه دار شدن جوجه کباب زمان نیاز است. همچنین پیشنهاد میکنیم حتما مقاله چاشنی یا سس جوجه کباب آلس پایس را بخوانید.

  • محمد محمد
    2019/11/07 | 23:08

    تا به حال جوجه کباب رو با چاشنی مخصوص جوجه درست نکردم حتما تست میکنم باید تجربه خوبی باشه

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/11/09 | 09:50

      پیشنهاد می‌کنیم ابتدا «پک چاشنی ۴ مزه جوجه کباب آلس پایس» را خریداری کنید. این بسته حاوی چهار عدد بطری پنجاه گرمی چاشنی زعفرانی، بندری، عشایری و جنگلی است.

      این پک کوچک مخصوص کسانیست که می‌خواهند محصولات آلس پایس را برای اولین بار استفاده کنند.
      لازم به ذکر است حتما دوز مصرفی را رعایت کنید.(۲ الی ۳ قاشق غذاخوری برای هر کیلوگرم جوجه)
      خرید اینترنتی پک ۴ مزه چاشنی جوجه کباب

  • روزبه روزبه
    2019/09/23 | 22:49

    طرز تهیه جوجه کبابی که آموزش دادید عالی بود

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/09/24 | 11:20

      سپاس از دیدگاه شما . در این دستور پخت جوجه کباب از روش های کباب کردن جوجه آقای جواد جوادی کمک گرفته شده است

  • رضا رضا
    2019/07/21 | 23:49

    اولین باری ک چاشنی استفاده کردم خیلی عالی بود طعمش 🙂

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/22 | 09:16

      خوشحالیم که تجربه استفاده از چاشنی آلس پایس رضایت بخش شما بوده

  • ستایش ستایش
    2019/07/21 | 23:47

    همیشه جوجه کباب سفارش میدادم و لذت می بردم ،بعد مدت متوجه شدم با چاشنی شما میشه تهیه کرد،استفاده کردم خیلی طعم خوبی بوده واقعا دمتون گرم.

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/22 | 09:16

      شما کاربران عزیز لایق بهترین ها هستید. باعث خوشحالی ماست که محصولات آلس پایس رضایت شما را جلب کرده است

  • فاطمــه فاطمــه
    2019/07/17 | 21:48

    سلام وقتتون بخیــر☺️
    ممنون از مطالب خوبتون توضیحات ومراحل آشپزی و نکاتش کاملا مفیـد بود ??موفق باشــید

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/20 | 09:10

      سلام، رضایت شما هدف ماگنولیاست.

  • سهیلا سهیلا
    2019/07/16 | 23:13

    سلام . من واسه اولین بار با چاشنی زعفرانی و دستور پخت شما جوجه کباب درست کردم عالی بود تا حالا اینجوری جوجه کباب نخورده بودم.میخواستم تشکر کنم

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/17 | 15:17

      سلام .
      باعث افتخار ماست که مطالب تهیه شده مورد پسند کاربران آلس پایس قرار گرفته

  • زهرا زهرا
    2019/07/08 | 11:09

    سلام… وقتتون بخیر… واقعا خسته نباشین?
    من پیج اینستاگرام آلس پایس رو فالو کردم
    مطالب علمی توی بلاگتون فوق العاده مفید و کاربردی هستن
    ممنون از اینکه تمام مراحل آشپزی رو به همراه عکس و توضیحات گذاشتین?
    همیشه موفق و سربلند باشین

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/08 | 11:21

      سلام وقت شما هم بخیر
      خیلی خوشحالیم که مطالب ارائه شده باعث رضایت شما شده و اظهار لطف شما باعث دلگرمی ماست.
      اگر جوجه کباب برگی را با چاشنی آلس پایس تهیه کردید منتظریم تا تجربه و نظرتون را در این باره بشنویم

  • صادق صادق
    2019/07/08 | 08:46

    فکر نمیکردم کسی فوت فن جوجه کباب درست کردن مثل رستورانا رو تو اینترنت بذاره!!
    و از اینکه مرغو باید چند ساعت قبل از کباب کردن تو مواد میخوابوندم خسته شده بودم و وقتمونو یه وقتایی تو مهمونی و سفر میگرفت که تو این پست با چاشنیاتون آشنا شدم .
    من تهرانم از کجا میتونم این چاشنی رو بخرم

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/08 | 10:45

      همون طور که گفتید این چاشنی ها علاوه برا اینکه در وقت شما صرفه جویی میکنه باعث میشه جوجه کباب شما خیلی خوشمزه تر و ترد بشه.
      در حال حاضر با مراجعه به صفحه « اینستاگرام آلس پایس » میتونید نسبت به روش تهیه و مراکز فروش در سراسر ایران اطلاعات کسب کنید.

  • علی علی
    2019/07/08 | 08:17

    خیلی وقت بود دنبال این بودم که بدونم چه جوری میشه مثل این رستوران ها جوجه کباب های پهن و مغز پخت درست کرد. نگو اینطور درست میشده. ایول بابا دمتون گرم کارم راحت شد. سری بعد اینجوری جوج میزنم برای عیال تا حالشو ببره.
    راستی این چاشنی آلس پایس واقعا طبیعیه؟

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/08 | 10:00

      ازینکه تونستیم شما را کمک کنیم بسیار خرسندیم. در مورد طبیعی بودن چاشنی ها هم باید بگم که بله چاشنی های آلس پایس با استفاده از سبزیجات معطر، گیاهان و ادویه‌جات بومی مناطق مختلف ایران، و نیز از عصاره‌ها و روغن‌های معطر گیاهی محلی و منطقه‌ای و رنگ های کاملا طبیعی طراحی و تولید می شوند و همگی دارای سیب سلامت و پروانه بهداشت هستند.

تماس با واحد فروش