کیک وانیلی: طرز تهیه کیک خانگی و بسیار خوشمزه + ویدیو آموزشی

شما هم از دوستداران و علاقه مندان به انواع شیرینی‌جات هستید؟ یا برای خوردن این خوردنی خوشمزه همیشه سر و دست می‌شکنید. این کیک وانیلی اسفنجی دستور پخت بسیار ساده‌ای داشته و می‌توانید آن را به عنوان یک عصرانه خوشمزه و یا برای مهمانی‌ها و تولد تهیه و تدارک ببینید. با مجله آشپزی آلس پایس همراه باشید تا دستور تهیه این کیک جذاب و خوشمزه را یاد بگیرید.

مواد مورد نیاز برای تهیه کیک با طعم وانیل

تخم مرغ ۳ عدد
شکر ۱ پیمانه
آرد ۲/۵ پیمانه
روغن ۳/۴ پیمانه
ماست ۳/۴ پیمانه
بیکینگ پودر ۲ قاشق چای‌خوری
طعم وانیل پودری آلس پایس نصف قاشق چای‌خوری

 

مقدار مواد گفته شده در تهیه این کیک قابل درست کردن برای ۸ الی ۱۰ نفر می‌باشد. اگر بخواهید این کیک وانیلی اسفنجی را برای تعداد نفرات بیشتری تهیه کنید، با توجه به نسبت مواد به یکدیگر، مقدار آن را کم و زیاد نمایید.

طرز تهیه کیک اسفنجی

با این دستور پخت بسیار ساده می‌توانید بدون اینکه نیاز به تهیه پودر کیک آماده داشته باشید، کیک وانیلی بسیار خوشمزه‌ای را برای خانواده و دوستان تهیه نمایید.

مرحله اول

ابتدا به مقدار گفته شده تخم مرغ را به همزن برقی اضافه نمایید. پس از آن شکر را نیز افزوده و به خوبی با همزن مخلوط نمایید. در حالی که مواد هم زده می‌شود روغن را به مخلوط بیافزایید و به خوبی مخلوط نمایید. توجه کنید که هم زدن در تهیه کیک از اهمیت زیادی برخوردار است و پس از افزودن هر یک از مواد مورد نیاز، باید مایه کیک وانیلی به خوبی هم بخورد تا زمانی که یکدست شود.

مرحله دوم

ماست را نیز به مقدارگفته شده به ترکیب کیک اضافه کرده و به طور کامل هم بزنید. سپس طعم وانیل پودری آلس پایس را به مقدار گفته شده، افزوده و با سایر مواد ترکیب کنید. در این مرحله بیکینگ پودر را نیز با مواد مخلوط کنید.

مرحله سوم

اکنون نوبت افزودن آرد می‌باشد. به همین منظور آرد تهیه شده را در ۳ مرحله به مایه کیک اضافه کنید و در حین اضافه کردن آرد همزن را روشن بگذارید تا آرد افزوده شده را، به سرعت با سایر مواد مخلوط نماید.

مرحله چهارم

در آخرین مرحله از تهیه کیک وانیلی اسفنجی قالب مورد نظر خود را برداشته، سپس کف قالب و دیواره‌های آن را به روغن و آرد آغشته نمایید. پس از آن مایه کیک وانیلی را در قالب بریزید. باید توجه کنید که آن را تا نصف قالب پر نمایید و سپس به مدت ۴۰ دقیقه داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید. کیک شما آماده میل کردن است. می‌توانید آن را به خوبی با خامه پوشانده و پس از اینکه با سلیقه خود تزئین کردید، سرو نمایید.

فوت و فن تهیه کیک وانیلی

  • باید توجه کنید که آرد را در هنگام استفاده باید الک کرده و سپس به مایه کیک بیافزایید.
  • در هر مرحله از افزودن مواد لازم است مایه را تا زمان یکدست شدن کامل هم بزنید.
  • بهتر است برای پخت کیک وانیلی آن را در طبقه وسط فر قرار دهید تا همه جای آن به طور یکسان حرارت ببیند و دچار سوختگی و یا نیم پز ماندن، نشود.
  • فر را ۱۵ دقیقه پیش از قرار دادن مایه کیک داخل آن روشن نمایید تا محیط فر کاملا گرم باشد. اینگونه پخت کیک به بهترین نحو انجام گیرد و پس از اینکه کیک را داخل فر قرار دادید تا ۲۰ دقیقه از باز کردن درب فر خودداری نمایید.
  • دقت کنید که مایه کیک باید حالت کش دار پیدا کند.
  • پس از پخت کیک وانیلی، ابتدا بگذارید کمی خنک شود و سپس سطح آن را با خامه بپوشانید.
  • به جای روغن زدن کف قالب می‌توانید کف آن را با استفاده از کاغذهای روغنی بپوشانید.
  • سطح کیک را به جای خامه با استفاده از شکلات تزئین نمایید.
  • اگر از فر گازی استفاده می‌کنید باید دما را ۱۰ تا ۲۰ درجه نسبت به دمای تعیین شده برای پخت کیک در فر افزایش دهید.
  • پیشنهاد می‌شود تا در صورت امکان اندازه مواد کیک با ترازوی دیجیتالی به صورت دقیق اندازه گیری شود. زیرا اندازه درست و دقیق در تهیه انواع کیک تاثیر بسیاری دارد.
  • برای تهیه کیک وانیلی باید از آرد مرغوب و مناسبی که مخصوص شیرینی پزی است، استفاده نمایید.

علت پف نکردن کیک چه مواردی است؟
  • مواد اولیه که در تهیه کیک وانیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به ویژه تخم مرغ نباید مستقیما از یخچال خارج کرده باشید و مورد استفاده قرار دهید. بلکه مواد را حتما نیم ساعت پیش از استفاده از یخچال خارج نمایید تا دمای آنها متعادل شود.
  • در هنگام تهیه کیک اسفنجی و در ابتدای کار لازم است مواد را به خوبی هم بزنید. ولی در انتهای کار از هم زدن زیاد مواد خودداری کنید. زیرا سبب سفت شدن مایه کیک شده و کیک به خوبی پف نخواهد کرد.
  • نگذارید تا فاصله بین آماده شدن مواد و قرار دادن داخل فر طولانی شود.
  • از بیکینگ پودر به مقدار صحیح و کافی استفاده نمایید زیرا عامل اصلی در پف کردن کیک بیکینگ پودر می‌باشد.
  • باید توجه کنید که دمای فر را به مقدار گفته شده بگذارید. زیرا حرارت بسیار بالا و یا خیلی کم سبب پف نکردن یا سفت شدن کیک می‌شود.
  • قالب نباید نسبت به مواد کوچک‌تر باشد. بلکه لازم است فضای کافی برای پف کیک اسفنجی وجود داشته باشد.

نظرات خود را درباره این کیک اسفنجی خوشمزه با ما به اشتراک بگذارید و انواع دستور پخت را در اینستاگرام آلس پایس مشاهده نمایید.

0/5 (0 نظر)
0
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه
موضوعات مرتبط : طرز تهیه کیک طعم طبیعی

دیدگاه شما

تماس با واحد فروش