طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی: فوت و فن این غذای مجلسی

ته چین مرغ محبوبیت بسیاری در سفره‌های ایرانی دارد. از آنجایی که این غذا مناسب مهمانی‌ها می‌باشد؛ بنابراین یک غذای مجلسی محسوب می‌گردد. این غذای خوشمزه شکل و فرم جذاب و زیبایی را دارا است. این غذا به صورت‌های گوناگون و با مواد مختلفی تهیه می‌گردد. از انواع مختلف ته چین می‌توان به ته چین مرغ، گوشت، ماهی، سیب زمینی، بادمجان، اسفناج و غیره اشاره کرد. شما می‌توانید با تهیه این غذا به درستی و با نکات مخصوص به خود، به خانواده و دوستان خود یک مهمانی بی‌نظیر بدهید و از عطر و طعم یک ته چین خوشمزه لذت ببرید. پس با مجله آشپری آلس پایس همراه باشید تا طرز تهیه ته چین روی گاز را به شما آموزش دهیم.

مواد مورد نیاز

مواد گفته شده در تهیه این غذا برای ۲ الی ۳ نفر می‌باشد.

  • پیاز: یک عدد متوسط
  • سینه مرغ: یک عدد
  • زرشک: به میزان دلخواه
  • زرده تخم مرغ: دو عدد
  • ماست: ۲/۳ پیمانه
  • روغن: ۱/۴ پیمانه
  • برنج: یک و نیم پیمانه
  • چاشنی جوجه کباب زعفرانی آلس پایس: ۵ قاشق غذاخوری

دستور پخت ته چین مرغ مجلسی

ته چین به طور معمول با استفاده از برنج، ماست، گوشت و تخم مرغ تهیه می‌شود ولی در تهیه این غذا می‌توان از مواد متنوع دیگری نیز استفاده کرد.

مرحله اول:

در ابتدا یک ماهیتابه را برداشته و کمی روغن داخل آن بریزید. سپس پیاز را خرد کرده و پس از اینکه روغن داغ شد پیاز را داخل تابه ریخته و اجازه دهید تا کمی طلایی شود.

مرحله دوم:

اکنون نوبت افزودن سینه مرغ به پیاز می‌باشد؛ برای این کار مرغ را آب پز کرده و در هنگام جوشیدن مقداری نمک به آن اضافه کنید تا بوی زهم مرغ گرفته شود. سپس مرغ را ریش ریش کرده و آن را به تابه اضافه کنید؛ پس از مقداری تفت دادن دو قاشق غذاخوری چاشنی زعفرانی آلس پایس را به مرغ خود اضافه کنید و اجازه دهید به خوبی بپزد. کمی بعد به مقدار دلخواه زرشک خیس خورده را به مواد در حال پخت اضافه کنید و کمی تفت دهید.

با چاشنی زعفرانی آلس پایس به ته چین مرغ خود طعم فوق العاده‌ی زعفران را دهید؛ علاوه بر طعم خوب این چاشنی دیگر هیچ نیازی به افزودن سایر ادویه‌جات، حتی نمک را به مواد این غذا ندارید.

مرحله سوم:

در این مرحله از تهیه ته چین در یک ظرف جداگانه دو عدد زرده تخم مرغ، ماست و روغن را با یکدیگر مخلوط کنید؛ سپس مجددا به اندازه سه قاشق غذاخوری از چاشنی زعفرانی به ترکیب خود اضافه کنید و به خوبی مخلوط نمایید. در نهایت به اندازه تعیین شده برنج را آبکش کرده و به مخلوط اضافه کنید.

مرحله چهارم:

اکنون دو نوع ترکیب برای تهیه ته چین مرغ آماده می‌باشد. با چرب کردن کف قابلمه، ابتدا مقداری از ترکیب تهیه شده با برنج را به ظرف اضافه کرده و لایه بعد را با مخلوط مرغ و زرشک پر کنید. به همین ترتیب تا پر شدن ظرف خود ادامه دهید. سپس اجازه دهید تا حدود یک تا یک و نیم ساعت ته چین شما بپزد.

حال غذای شما آماده سرو می‌باشد، بنابراین آن را با زرشک و خلال بادام یا پسته تزئین کنید؛ نوش جان!

 

فوت و فن تهیه ته چین مرغ

ته چین مرغ یکی از غذاهایی است که جای خود را در دل افراد و در سفره‌های رنگین ایرانی باز کرده است. اما باید بدانیم که این غذا نیز مانند سایر غذاها نیاز به فوت و فن و نکات خاصی دارد؛ که در صورت رعایت آن‌ها یک غذای مجلسی بسیار خوشمزه خواهید داشت.

  • اگر تمایل دارید ته دیگ غذای شما ضخامت بیشتری داشته باشد باید اجازه دهید که مواد در حرارت ملایم گاز و یا با درجه پایین در فر پخته شود.

  • باید دقت شود که پیش از پر کردن قابلمه با مواد ته چین، ظرف مورد نظر به طور کامل چرب شود.

  • اگر می‌خواهید ته چین مرغ را بر روی گاز بپزید لازم است بدانید که بهتر است به منظور پخت کامل از قابلمه‌ای با ارتفاع کمتر استفاده کنید.

  • در صورت پخت ته چین در فر می‌بایست آن را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد و به مدت یک ساعت داخل فر قرار دهید و تا حد امکان محیط فر را مدت کوتاهی پیش از قرار دادن غذا در آن گرم نگه دارید. همچنین در این حالت لازم است ظرف خود را با فویل آلمینیومی بپوشانید.

  • بهتر است ته چین را داخل ظروف نچسب تهیه کنید تا شکل زیبایی داشته باشد و به ظرف نچسبد.

  • اگر می‌خواهید ته چین شما طعم خوبی داشته باشد؛ می‌توانید به جای روغن از کره استفاده کرده و نیز مقداری گلاب به مواد خود اضافه کنید.

  • لازم به ذکر است که چسبندگی ته چین به علت مواد تشکیل شده با برنج، ماست و تخم مرغ می‌باشد؛ بنابراین سعی کنید لایه میانی که تهیه شده با مرغ و زرشک است، چیدمان ضخیمی نداشته باشد، زیرا سبب وا رفتن غذای شما خواهد شد.

  • نکته آخر این است که ماست مورد استفاده در تهیه ته چین مرغ باید سفت بوده و مزه رو به ترشی داشته باشد.

با این آموزش گام به گام و تصویری از دستور پخت ته چین و نیز با رعایت نکات گفته شده، این غذای لذیذ را تهیه کنید.

تاریخچه ته چین

از این غذا تاریخچه دقیقی موجود نیست ولی به طور کلی می‌توان گفت با توجه به اینکه پیدایش ته دیگ غذا مربوط به دوران قاجار می‌باشد؛ بنابراین ته چین مرغ و امثال این غذاها نیز به همان دوران برمی‌گردد.

داستان جالبی که واقعیت آن مشخص نیست در ارتباط با ته چین موجود است؛ بدین گونه که نقل کرده‌اند روزی در دربار به علت بی حواسی یکی از خدمه، برنج شفته شده و حالت خمیری پیدا می‌کند. در این هنگام این خدمتکار تسلیم نشده و با زیرکی و خلاقیت خود به این برنج شفته، ماست، تخم مرغ، زعفران و همچنین مرغ اضافه می‌کند تا سرانجام یک غذایی مانند ته چین امروزی به وجود آمد.

با وجود اینکه درست و غلط این ماجرا قطعیت ندارد ولی دور از واقعیت هم بنظر نمی‌رسد!

همانطور که می‌دانید ته دیگ همیشه بخش لذیذ و خوشمزه یک غذا محسوب می‌شود و در بین ایرانی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. بنابراین با توجه به اینکه ته چین، ته دیگ بسیار خوشمزه و بی‌نظیری دارد؛ پخت این غذا را به دوستداران ته دیگ پیشنهاد می‌کنیم!

حتما نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید و دستور پخت انواع غذا را در اینستاگرام آلس پایس دنبال کنید.

0/5 (0 نظر)
0
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

تماس با واحد فروش