طرز تهیه کباب شیشلیک غذای ایرانی و بسیار خوش طعم

کباب شیشلیک یکی از کباب‌های بسیار قدیمی و اصیل ایرانی است. شیش در ترکی به معنای سیخ بوده و به طور کلی شیشلیک به معنای کباب سیخی است. از معروف‌ترین شیشلیک‌ها، کباب شیشلیک شاندیز و طرقبه در مشهد می‌باشد. گردشگران بسیاری هستند که در سفر خود به مشهد کباب شاندیز را از دست نمی‌دهند. میتوان گفت که پخت این غذا در بسیاری از کشورهای دیگر رواج یافته است. این غذای خوشمزه را طبق دستور پخت گفته شده تهیه نمایید و بدانید که مرسوم است این کباب را با دست و به دور از تجملات میل می‌کنند و انصافا در خوشمزه شدن آن اثر گذار خواهد بود! پس با مجله آشپزی آلس پایس همراه باشید تا دستور پخت کباب شیشلیک را آموزش ببینید.

مواد مورد نیاز

دنده گوسفندی ۴۰۰ گرم
روغن ۲ قاشق غذاخوری
چاشنی کباب کردی آلس پایس ۲ قاشق غذاخوری

مواد گفته شده برای تهیه کباب شیشلیک قابل تهیه برای ۳ الی ۴ نفر می‌باشد.

طرز تهیه شیشلیک

با این طرز تهیه، کباب شیشلیک بسیار خوشمزه و متناسب با ذائقه ایرانی برای مهمانی‌ها تهیه و تدارک ببینید. جالب است بدانید که توسط رستوران داران شاندیز، این غذا و نحوه پخت آن در دسته آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

مرحله اول

در ابتدا برای تهیه کباب شیشلیک گوشت تهیه شده را به خوبی بشویید و سپس به اندازه دو قاشق غذا خوری از چاشنی کباب کردی آلس پایس را به گوشت بزنید. توجه کنید که تمام سطح گوشت را به چاشنی آغشته نمایید.

مرحله دوم

روغن را نیز به گوشت خود اضافه کنید. آغشته کردن گوشت به روغن سبب می‌شود که گوشت شما به خوبی مزه دار شود. پس از آن ظرف را با استفاده از سلفون پوشانده و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.

مرحله سوم

در مرحله آخر از تهیه شیشلیک با استفاده از کباب پز، باربیکیو و یا منقل گوشت را کباب کنید. به این منظور لازم است تا توجه کنید هر دو طرف گوشت کاملا بپزد. در کنار این غذای خوشمزه می‌توانید گوجه فرنگی و فلفل سبز را کبابی کنید و به همراه غذای خود میل کنید.

این غذا را می‌توانید به همراه برنج زعفرانی، انواع سبزیجات و دوغ سرو نمایید.

چگونه سفتی گوشت را از بین ببریم؟

از آنجایی که گوشت مورد استفاده در تهیه شیشلیک کمی سفت است، می‌توان آن را به مدت ۲ ساعت داخل کیوی رنده شده بخوابانید تا نرم‌تر شود. زیرا کیوی با خاصیت اسیدی خود مقداری سفتی گوشت را کم خواهد کرد. همچنین می‌توانید به منظور از بین بردن سفتی گوشت، آن را از شب قبل داخل سرکه رقیق به همراه مقداری فلفل، میخک و سیر بخوابانید. همچنین پس از اینکه گوشت را بر روی حرارت قرار دادید کمی نمک بر روی آن بپاشید تا از سفت شدن دوباره گوشت جلوگیری نماید. در نهایت می‌توانید با تهیه سس باربیکیو و ریختن آن بر روی گوشت پخته شده، طعم لذیذتری به غذای خود بدهید.

فوت و فن تهیه کباب شیشلیک
  • گوشت مورد استفاده در این غذا گوشت دنده گوسفند یا گوساله می‌باشد. همچنین بهتر است گوشتی که تهیه می‌کنید تازه و ترد باشد.
  • برای خوش طعم شدن این کباب می‌توانید در هنگام مزه دار کردن آن مقداری زعفران نیز بیفزایید.
  • در تهیه این غذا و به منظور طعم دار و لذیذ شدن غذا می‌توانید گوشت را به جای روغن با استفاده از کره چرب نمایید.
  • برای تهیه کباب شیشلیک لازم است که ذغال‌ها کاملا گداخته شده باشند. در غیر این صورت گوشت طعم دود به خود می‌گیرند. همچنین لازم به ذکر است، در صورتی که ذغال‌ها خام باشند، کربن دی اکسید موجود در آن برای سلامتی بسیار مضر خواهد بود.
  • در حین کباب کردن می‌توانید مجدد بر روی گوشت کره آب شده بمالید.
  • برای به سیخ کشیدن شیشلیک بهتر است از سیخ بزرگ استفاده نمایید.
  • اگر آماده سازی ذغال برای شما امکان پذیر نیست، می‌توانیدگوشت را با استفاده از حرارت شعله گاز و یا با استفاده از فر تهیه نمایید.
  • بین هر دو تکه از شیشلیک می‌توانید یک قطعه دنبه قرار دهید.

تاریخچه کباب شیشلیک

کباب شیشلیک در بسیاری از کشورها مانند ارمنستان، روسیه، لهستان، ترکیه، مغولستان و بخش‌هایی از کشورهای اروپایی تهیه می‌گردد. اما در ایران شیشلیک شاندیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و معروف شده است. بار اولی که این کباب تهیه شد، احتمالا به دوره غزنویان، قاجار و سپس در سال ۱۳۱۱ در مشهد برمی‌گردد.

می‌توانید ایستاگرام آلس پایس را دنبال کرده و دستور پخت انواع غذا با استفاده از چاشنی‌های مختلف آلس پایس را فرا گیرید.

0/5 (0 نظر)
0
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

تماس با واحد فروش