طرز تهیه پای چوپان مرغ یا شپردز پای به همراه تاریخچه آن

«پای چوپان»! (Shepherd’s pie) با تلفظ «شپردز پای» شباهت زیادی به «کاتج پای» (cottage pie) دارد. با این تفاوت که طرز تهیه پای چوپان با گوشت بره یا گوسفند است ولی دستور پخت کاتج پای با گوشت چرخ کرده گاو می‌باشد. این غذای خوشمزه از دو لایه تشکیل شده، لایه اول از سس گوشتی و سبزیجات و لایه دوم پوره سیب زمینی است. در این پست آموزشی ابتدا فیلم طرز تهیه پای چوپان یا شپردز پای را می‌توانید مشاهده کنید. سپس مختصری درباره شپردز پای و اینکه غذای کجاست خواهید خواند. در ادامه با تاریخچه پای چوپان آشنا خواهید شد. همچنین بدنبال آن طرز تهیه غذای پای چوپان با گوشت مرغ را به صورت تصویری یاد می‌گیرید.

درباره پای چوپان

احتمالا شما هم مثل من وقتی برای اولین بار اسم «پای چوپان» را به عنوان اسم غذا شنیدید تعجب کردید. و کمی گیج شدید که پای چوپان ؟ غذا ! و کمی بعد به فکر فرو رفتید که چه اتفاق و داستانی پشت سر گذاشتن این اسم برای این غذا وجود دارد؟؟؟ برای آن‌هایی که در حوزه آشپزی فعالیت و به اسم‌های انگلیسی غذاهای مختلف و بین المللی آشنا هستند احتمالا چند ثانیه بعد از شنیدن این اسم متوجه خواهند شد که پای چوپان به معنی پای یک نفر نیست؛ و این یک اسم انگلیسی (pie) برای یک نوع مدل غذا درست کردن است.

پای چوپان غذای کجاست ؟

پای چوپان یا شپردز پای یک غذای سنتی بریتانیایی – ایرلندی است. لازمه بدونید که این غذا در کشور‌های مختلف با اسم‌های متفاوتی نام گذاری و مشهور شده است. همچنین دستور پخت‌های متنوعی برای این پای آورده شده است.

اگر دلتان می‌خواهد این غذای خوشمزه و لذیذ را در خانه درست کنید اما از مصرف گوشت قرمز منع شده اید این مطلب را دنبال کنید چرا که در ادامه پای چوپان با گوشت مرغ را آموزش خواهیم داد.

تاریخچه غذای پای چوپان

پای چوپان یا شپردز پای در اواخر سده ۱۷۰۰ و اوایل سده ۱۸۰۰ میلادی در انگلیس بوجود آمد. در آن زمان چون سیب زمینی بسیار ارزان بود به عنوان وعده غذایی اصلی قشر ضعیف و فقیر جامعه مورد استفاده قرار می‌گرفت. آن‌ها این غذا را با باقیمانده گوشت در لایه زیرین و یک لایه سیب زمینی در خانه‌های روستایی خود تهیه می‌کردند. بتدریج این غذا به کاتج پای cottage pie به معنی کلبه روستایی معروف شد. در سال‌های بعد که چوپان‌ها از گوشت دام‌های خود در دستور پخت این غذا استفاده می‌کردند به پای چوپان هم معروف شد. این غذا نام‌های متفاوت و دستور پخت‌های متنوعی دارد. پای چوپان اما امروزه در بسیاری از کشور‌های دنیا طرفداران پروپاقرص خود را دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هم اکنون این غذا از محبوب ترین غذاهای ایرلند است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مواد لازم غذای پای چوپان برای ۴ الی ۵ نفر

  • ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سینه مرغ : دو عدد‌‌
  •  پیاز : یک عدد‌‌‌
  •  سبزیجات (هویج نگینی، نخود فرنگی،ذرت) : یک پیمانه‌‌‌
  •  سیب زمینی : سه عدد‌‌‌
  •  کره : صد گرم‌‌‌
  •  خامه صبحانه ( یا شیر) : نصف بسته‌‌‌
  •  پنیر پیتزا و ورقه‌ای : به میزان لازم‌‌‌
  •  فلفل دلمه‌ای، گوجه و جعفری : برای تزئین‌‌‌‌
  •  چاشنی بندری و عشایری آلس پایس : از هر کدام ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه پای چوپان یا شپردز پای خوشمزه با گوشت مرغ تصویری

مواد به کار رفته در این دستور پخت برای ۴ الی ۵ نفر است. در صورتی که می‌خواهید این غذا را برای دو نفر درست کنید مواد لازم را نصف کنید.

آماده کردن پوره سیب زمینی و نحوه خوشمزه کردن آن به روش آلس پایس

۳ عدد سیب زمینی متوسط را در آب بپزید. سپس آن را با گوشت کوب له کنید. در دستور پخت غذای شپردز پای از طعم دهنده‌ها و ادویه‌های مختلفی مانند نمک، فلفل، زردچوبه، پاپریکا، آویشن و رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود. اما پیشنهاد می‌کنیم برای خوشمزه تر شدن و راحت تر کردن پخت شپردز پای از چاشنی‌های ایرانی آلس پایس استفاده کنید. این چاشنی ۱۰۰% طبیعی بوده و حاوی ادویه‌های و سبزیجات مختلف بومی ایرانی است.

برای آشنایی بیشتر با این محصول به صفحه چاشنی غذا آلس پایس مراجعه کنید.

با اضافه کردن یک قاشق چاشنی عشایری آلس پایس دیگر نیازی به اضافه کردن هیچ ادویه دیگری مثل نمک و فلفل و.. نیست.

۱۰۰ گرم کره (که به دمای محیط رسیده باشد) به همراه نصف بسته خامه صبحانه به سیب زمینی له شده اضافه کرده و آن را کاملا مخلوط کنید تا یک پوره سیب زمینی داشته باشید.

مرحله آماده کردن سس گوشتی پای چوپان

همانطور که در ابتدا گفته شد پای چوپان با گوشت گوسفند یا بره تهیه می‌شود اما با گوشت مرغ هم می‌توان آن را درست کرد که به آن پای چوپان با مرغ گفته می‌شود. ما هم در این دستور پخت از دو عدد سینه مرغ چرخ شده در تهیه این غذای لذیذ بهره می‌بریم.

یک عدد پیاز رنده شده را در مقداری روغن تفت دهید. سپس دو عدد سینه مرغ چرخ شده را اضافه کرده و برای طعم دار کردن و خوشمزه شدن گوشت مرغ یک قاشق چاشنی بندری آلس پایس روی مواد قبلی بریزید. فراموش نکنید با اضافه کردن این چاشنی طبیعی دیگر نیازی به اضافه کردن هیچ ادویه‌ای نیست. زیرا ماهیت این چاشنی طبیعی به گونه ای است حاوی ادویه‌های مختلف و سبزیجات معطر گیاهی و بومی ایران است. دقت کنید که دوز مصرفی را رعایت کنید. در صورتی که بیشتر از یک قاشق غذا خوری از این چاشنی مخصوص غذا در طرز تهیه پای چوپان مرغ استفاده کنید غذای شما شور و طعم ناخوشایندی می‌گیرد. بعد از اضافه کردن چاشنی آن را کاملا مخلوط کرده و چند دقیقه ای به آن حرارت بدهید.

یک قوطی کنسرو سبزیجات که شامل سبزیجات پخته (هویج نگینی، نخود فرنگی،ذرت) هست را به مواد قبلی اضافه کنید.

آماده کردن ظرف شپردز پای برای گذاشتن در فر

مواده آماده شده در مرحله قبل را در ظرف مخصوص فر همانند تصویر زیر و فیلم طرز تهیه شپردز پای ریخته و آن را کاملا مسطح کنید. حال در این دستور پخت غذای انگلیسی نوبت قرار دادن پنیر ورقه ای است. ابتدا به تعداد لازم که روی مواد را بپوشاند پنیر ورقه ای قرار دهید. سپس به اندازه دلخواه پنیر پیتزا روی آن بریزید.

برای بهتر شدن غذای پای چوپان مقداری فلفل دلمه ای قرمز که به صورت نگینی ریز شده است را بر روی مواد قبلی بریزید.

در بعضی از دستور‌های آشپزی پای چوپان در این مرحله از سس بشامل استفاده می‌شود که ما در این رسپی از این سس استفاده نمی‌کنیم.

آماده کردن لایه دوم – پوره سیب زمینی

در این مرحله از طرز تهیه این غذا می‌بایست سیب زمینی پوره شده که در ابتدای این دستور پخت آماده کرده اید را به شکل توپک‌های کوچک در آورید. در آخر این توپک‌های پوره سیب زمینی را بر روی مواد قبلی قرار دهید. لازم به ذکر است که نیاز نیست حتما آن را به صورت توپک گرد در آورید چرا که در خیلی از رسپی‌های شپردز پای پوره سیب زمینی را به صورت یک لایه روی سس گوشتی مسطح می‌کنند.

همانطور که در فیلم طرز تهیه غذای پای چوپان مرغ آلس پایس مشاهده کردید برای تزیین و مجلسی شدن این غذا از گوجه گیلاسی و مقدار کمی جعفری استفاده شده است.

پای چوپان مرغ در فر

بعضی‌ها ممکن است پای چوپان را بدون فر تهیه و میل کنند. اما در دستور پخت و طرز تهیه اصلی غذای پای چوپان یا شپردز باید از فر استفاده شود. ما هم در ادامه این غذای انگلیسی را در فر تهیه کردیم.

نهایتا شپردز پای را به مدت ۳۰ دقیقه و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد در فر قرار دهید.

آیا می‌دانستید پای چوپان غذایی است که شما می‌توانید سس گوشتی و سیب زمینی آن را از روز قبل آماده کرده و فقط در روزی که مهمانی دارید آن را در فر قرار دهید و آن را سرو کنید. این ویژگی مثبت باعث می‌شود در روز مهمانی وقت آزاد بیشتری داشته باشید.

از آنجایی که این غذا در کشور‌های مختلف رایج است دستور پخت و رسپی‌های آشپزی مختلفی برای آن وجود دارد. امیدواریم شپردز پای را به روش پخت آلس پایس امتحان کنید و از آن لذت ببرید. همچنین در صورت تمایل برای مشاهده رسپی‌های آشپزی مختلف که با چاشنی‌های آلس پایس تهیه شده‌اند به صفحه مجله آلس پایس مراجعه کرده یا در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و آپارات ما را دنبال کنید.

در صورتی که در قسمت دیدگاه‌ها برای ما نظرات ارزشمندتتان را ارسال کنید بسیار خوشحال می‌شویم و با کمال میل پاسخگوی سوالات شما درباره غذای پای چوپان هستیم.

0/5 (0 نظر)
2
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  • مهشید مهشید
    2019/12/02 | 22:34

    سلام و سپاس از این همه مطالب مفید و آموزش شپردز پای یا همون پای چوپان که گفتین. طرز تهیه اش رو که خوندم و عکس های خوشگلش رو که دیدم مشتاق شدم که درستش کنم، مطمئنم خوشمزه می شه? اصلا مگه می شه تو غذایی چاشنی بندری و عشایری استفاده کرد و خوشمزه نشه

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/12/03 | 09:16

      سلام مهشید عزیز. سپاس از دیدگاه زیبای شما
      خوشحالیم که قبلا از چاشنی های بندری و عشایری استفاده کردید و لذت بردید.
      در خوشمزه بودن ? پای چوپان که شکی نیست. اما دقت کنید که این غذا را مطابق فیلم و دستور پختی که آورده شده درست کنید.

تماس با واحد فروش