طرز تهیه مجبوس مرغ : به سبک عربی و به خوشمزگی آلس پایس

مجبوس (majboos)، مچبوس، مکبوس یا کبسه همگی نام‌های متفاوت برای یک غذای با اصالت عربستانی است. که دستور پخت همگی آنها مشترک است. کبسه، پلوی معروف عربی به عنوان غذای ملی عربستان شناخته می‌شود اما در کشور های عربی خلیج فارس با نام مجبوس نامگذاری شده است. مچبوس مرغ یک غذای خوش طعم و پر از ادویه جات مختلف است. بعد از اینکه فیلم طرز تهیه مجبوس مرغ بالا را مشاهده کردید در ادامه هم طرز پخت مچبوس مرغ خوشمزه را آموزش ببینید.

مواد لازم برای دو نفر :

  • ‌ران مرغ : چهار عدد
  • پیاز : دو عدد
  • لپه : یک پیمانه
  • برنج : دو پیمانه
  • آب مرغ : یک پیمانه
  • روغن : به میزان لازم
  • چاشنی مرغ آلس پایس : ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری به ازای هر کیلوگرم گوشت مرغ

طریقه پخت مجبوس مرغ عربی خوشمزه

در دستور پخت مجبوس مرغ می‌توان از تکه های مختلف مرغ استفاده کرد. اما آشپز آلس پایس از ران مرغ برای درست کردن مجبوس استفاده می‌کند.

تکه کردن مرغ در خانه به روش اصولی را در صفحه خرد کردن مرغ به ۸ قسمت به صورت تصویری و کامل یاد بگیرید.

مثل تصویر زیر با چاقو برش‌های سطحی روی ران مرغ بزنید. تا چاشنی که در ادامه خواهیم گفت به همه گوشت مرغ نفوذ و ران، مغز پخت شود.

برش سطحی روی ران

طعم دار کردن مچبوس به سبک جنوبی

همانطور که در ابتدا گفته شد در تهیه غذای مجبوس مرغ یا مکبوس از ادویه‌های معطر زیادی استفاده می‌شود. که می‌توان به ادویه کاری، فلفل قرمز، میخک، هل، دارچین، تخم گشنیز، رازیانه، زردچوبه و نمک اشاره کرد. از آنجاییکه تهیه همه این مواد کمی مشکل است. پیشنهاد میکنیم از چاشنی بلوچی آلس پایس استفاده کنید. این چاشنی کاملا طبیعی و حاوی هل، فلفل قرمز، میخک، دارچین، و ادویه های دیگر است علاوه بر اینکه غذای مجبوس مرغ را خوشمزه و خوش طعم می‌کند استفاده از آن هم راحت تر است.

برای آشنایی بیشتر با این چاشنی به صفحه اختصاصی معرفی چاشنی بلوچی مرغ آلس پایس مراجعه کنید.

مزه دار کردن ران مرغ با چاشنی بلوچی آلس پایس

به ازای هر کیلوگرم ران مرغ ۲ الی ۳ قاشق غذا خوری از چاشنی بلوچی با برس مخصوص آشپزی بر روی ران مرغ بمالید.

پختن مرغ

یکی از قسمت های مهم درست کردن مجبوس مرغ در خانه طبخ مرغ است. پس دست به کار شوید و یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید. سپس ران مرغ طعم دار شده با چاشنی آلس پایس را روی پیاز قرار دهید. و اجازه دهید مرغ چند دقیقه‌ای در روغن سرخ شود. در مرحله آبپز کردن مرغ مقدار آب باید بیش از حد معمول در قابلمه باشد. زیرا در انتهای پخته شدن مرغ باید یک لیوان آب مرغ اضافی در اختیار داشته باشید. این آب مرغ در مرحله پختن برنج استفاده می‌شود.

پختن ران مرغ

پیاز رنده شده‌ی درشت را در تابه تفت دهید. سپس یک پیمانه لپه پخته شده به تابه اضافه کنید در این مرحله نیز یک قاشق غذا خوری چاشنی بلوچی آلس پایس اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مزه دار کردن لپه با چاشنی بلوچی آلس پایس

پختن برنج خوش رنگ برای مجبوس مرغ خوش‌مزه

برنج را با آب مرغ تهیه شده در مرحله قبل دم کنید.

دم کردن برنج با آب مرغ آن را به رنگ زرد در می‌آورد و مجبوس مرغ یا کبسله عربی خوش رنگ، خوش طعم، جذاب و اشتها بر انگیز می‌شود.

بعد از پختن و کشیدن برنج روی ظرف غذا؛ لپه های تفت داده شده به همراه پیاز و مرغ را روی برنج گذاشته و با سلیقه خودتان به همراه گوجه گیلاسی تزیین کنید.

مجبوس مرغ ، مچبوس مرغ یا کبسه مرغ عربی

در این مطلب طرز پخت مجبوس یا مچبوس مرغ که به کبسه لبنانی نیز معروف است را آموزش دادیم. اگر در غذاهای خود فراوان از ادویه ها استفاده می‌کنید یا عاشق ادویه های جنوبی ایران هستید حتما این غذا را در منزل مطابق فیلم طرز تهیه مچبوس مرغ که در اول مطلب مشاهده کردید درست کنید. فراموش نکنید همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم این غذا عربی در مکان ها و فرهنگ های مختلف به اسم‌های متفاوتی مثل کبسه لبنانی، مرغ کویتی، دجاج بحرینی (مرغ بحرینی)، مچبوس مرغ بوشهری، و یا حتی مچبوس دجاج ایرانی نام گذاری شده‌اند.

سایر آموزش های آشپزی آلس پایس را می‌توانید علاوه بر مجله آلس پایس در کانال آپارات آلس پایس و صفحه اینستاگرام آلس پایس دنبال کنید.

0/5 (0 نظر)
4
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

4 دیدگاه
  • تهمینه تهمینه
    2019/10/05 | 00:27

    خسته نباشید عالی بود.
    به دوستان پیشنهاد میکنم حتما این طرز تهیه مجبوس مرغ عربی رو مطالعه و استفاده کنن عالیه

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/10/05 | 10:06

      ممنون از دیدگاه شما. این غذای عربی واقعا خوشمزه است مخصوصا اگه با چاشنی بلوچی طبخ بشه .

  • فائزه فائزه
    2019/10/04 | 22:56

    سلام.وقتتون بخیر
    ببخشید برای طرز تهیه مجبوس به غیر از چاشنی بلوچی چه چاشنی های دیگه ای رو پیشنهاد می کنین؟

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/10/05 | 09:45

      سلام وقت شما هم بخیر.
      برای اینکه یک مجبوس مرغ به سبک عربی درست کنید که همان عطر و طعم را داشته باشد پیشنهاد میکنیم از چاشنی بلوچی استفاده کنید زیرا اکثرا ادویه های لازم برای مجبوس مرغ مثل هل، فلفل قرمز، میخک، دارچین را در در خود دارد. اما با توجه به ذائه غذایی خود میتوانید از چاشنی های دیگر آلس پایس نیز در طرز تهیه این غذا استفاده کنید

تماس با واحد فروش