طرز تهیه استیک گوشت: تجربه متفاوت و خوشمزه با استیک دودی

استیک یک غذای بسیار محبوب و مورد علاقه بسیاری از مردم در سراسر دنیا است. اما چیزی که دو غذای یکسان را از یکدیگر متمایز می‌کند؛ طرز تهیه و نحوه طبخ آن غذا می‌باشد. لذتی که در خوردن گوشت است، در هیچ چیزی نمی‌توان یافت. پس اگر می‌خواهید یک استیک خانگی خوشمزه تهیه کنید با مجله آشپزی آلس پایس همراه باشید و طرز تهیه استیک گوشت به همراه سبزیجات را آموزش ببینید.

مواد لازم برای تهیه استیک

گوشت راسته گوساله ۲۰۰ گرم
کره آب شده ۵۰ گرم
سیر رنده شده ۴ حبه
جعفری، نمک و فلفل به میزان لازم
طعم دود آلس پایس ۱ قاشق غذاخوری

مواد گفته شده قابل تهیه برای ۲ نفر می‌باشد.

طرز تهیه استیک دودی

مرحله اول

برای تهیه این استیک خانگی و خوشمزه ابتدا کره را بر روی حرارت ذوب نمایید. سپس یک ظرف برداشته و کره آب شده را با سیر، جعفری، نمک، فلفل و به همراه طعم دود آلس پایس ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید.

مرحله دوم

در برش گوشت برای تهیه استیک بهتر است آن را با ضخامت بین ۱ تا ۳ سانتی متر و همینطور به اندازه یک کف دست برش دهید. گوشت راسته گوساله را با استفاده از بیفتک کوب ضربه بزنید تا ضخامت آن کم شده و برای تهیه استیک گوشت مناسب شود. در صورت نداشتن بیفتک گوب از گوشت کوب استفاده نمایید.

مرحله سوم

در آخرین مرحله از طرز تهیه استیک گوشت پس از اینکه گوشت آماده شد آن را به مواد تهیه شده آغشته کنید تا به خوبی مزه‌دار گردد. در آخرین مرحله از تهیه استیک گوشت آن را بر روی باربیکیو کبابی کنید. دقت کنید که هر دو طرف گوشت به خوبی بپزد. در صورت در دسترس نبودن باربیکیو، پس از اینکه مواد مزه دار شد می‌توانید دو طرف گوشت را داخل ماهیتابه با کمی روغن و با حرارت ملایم سرخ نمایید.

استیک دودی گوشت و سبزیجات حاضر است. نوش جان!

در کنار استیک می‌توانید سبزیجات مختلفی را نیز کبابی کرده و به همراه گوشت سرو نمایید. این سبزیجات به هضم گوشت نیز بسیار کمک می‌کند. از جمله سبزیجاتی که می‌توان از آن‌ها به عنوان دورچین غذا استفاده کرد شامل قارچ، کلم بروکلی، نخود فرنگی، سیب زمینی و… می‌باشد.

طرز تهیه پیراشکی پیچی یک غذای بسیار جذاب و خوشمزه را با آلس پایس آموزش ببینید!

نکات طلایی برای تهیه استیک

  • به جای گوشت راسته از فیله گوساله نیز می‌توانید برای تهیه استیک استفاده نمایید.

  • برای مزه دار کردن استیک گوشت پیش از طبخ می‌توانید از انواع طعم دهنده و ادویه مانند نمک، فلفل، پودر کاری، روغن زیتون، موسیر، سیر، آویشن، زرماری، سس خردل، سس باربیکیو و… استفاده نمایید.

  • پس از طبخ استیک گوشت می‌توانید سس قارچ تهیه کرده و بر روی تکه گوشت خوشمزه بریزید.

  • برای تهیه استیک بهتر است از گوشتی که دارای استخوان است، استفاده نشود.

  • هنگام ضربه زدن با بیفتک کوب بر روی گوشت بهتر است روی آن را با استفاده از یک کیسه فریزر و یا نایلون بپوشانید.

  • برای مزه دار شدن گوشت استیک خوب است که آن را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت داخل مواد تهیه شده بخوابانید.

  • گوشت فیله گوساله از راسته گوساله مناسب‌تر است. در صورت استفاده از فیله گوساله استیک گوشت آبدارتری خواهید داشت.

  • در طرز تهیه استیک گوشت لازم به ذکر است که هیچ گاه گوشت را هنگامی که از فریزر خارج کرده و یا سرد است سرخ نکنید. زیرا در این صورت داخل گوشت نیم‌پز مانده و بخش خارجی استیک می‌سوزد. بنابراین باید گوشت را پس از هم دما شدن با محیط کبابی کنید.

  • باید توجه کنید که پخت همه استیک‌ها مشابه یکدیگر نیست. گوشتی با چربی بیشتر بهتر است بر روی تابه پخته شود؛ زیرا چربی از آن خارج می‌گردد. همینطور گوشتی که چربی کمی دارد بهتر است بر روی گریل پخته شود.

  • برای درست کردن استیک و سرخ کردن هر دو طرف استیک بهتر است که چندین بار آن را برگردانید. زیرا سرخ کردن هر طرف به مدت طولانی باعث خشک شدن بخش بیرونی گوشت خواهد شد.

  • پس از اینکه استیک گوشت را کبابی کردید شروع به برش و خوردن آن نکنید. ۱۵ دقیقه بگذارید تا استراحت کند. بدین صورت آب میان بافتی آن خارج نمی‌شود.

  • اگر استیک گوشت آبدار را می‌پسندید، از سرخ کردن زیاد آن خودداری نمایید.

  • مراقب باشید که گوشت بیش از اندازه نپزد که حالت سوختگی پیدا کند، زیرا سوختگی طعم تلخی به آن خواهد داد.

  • از مصرف روغن زیاد برای کباب کردن استیک پرهیز کنید. زیرا گوشت گوساله چربی کافی برای پخت دارد.

  • اگر گوشت مورداستفاده برای تهیه استیک گوشت ضخیم بود بهتر است از حرارت ملایم استفاده نمایید.

  • به گوشت مقداری نمک بزنید. بدین منظور توصیه می‌شود که از نمک دریا استفاده نمایید.

  • برای بررسی میزان پخت استیک گوشت بهتر است از دماسنج استفاده نمایید. در این صورت دمای داخل استیک باید بین ۱۳۵ تا ۱۴۵ درجه باشد.

  • در صورتی که گوشت را گریل کردید. بهتر است توری آن را بلافاصله تمیز نمایید. زیرا تکه‌های گوشت به توری چسبیده و با گذشت زمان تمیز کردن آن دشوار خواهد بود.

انواع استیک را بشناسید!
استیک ریب آی (Rib-eye Steak)

این نوع استیک از گوشت دنده گاو گرفته می‌شود. به سبب وجود چربی بسیار، نرم و لذیذ است. این گوشت را اغلب به همراه استخوان می‌پزند. این استیک کلاسیک و قدیمی با توجه به داشتن ذخایر چربی، قابل تهیه بر روی باربیکیو نیز می‌باشد.

سیرلوین (Sirloin Steak)

این قسمت از گوشت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و از بالای بخش میانی گوشت گاو گرفته می‌شود. این بخش از گوشت گاو دارای چربی فراوان و همینطور غضروف است. باید بخش‌های غضروفی آن پیش از طبخ جدا گردد.

فیله (Fillet Steak)

این نوع از استیک بسیار کم چرب و ترد است. از این گوشت معمولا برای تهیه استرگانف و یا ساندویچ استیک استفاده می‌گردد. این نوع استیک از برش فیله میانی به دست می‌آید. بنابراین برای پخت این گوشت باید از حرارت بیشتری استفاده کرد. گاهی قسمت‌هایی از گوشت غشای آبی رنگ دارند که به آن پوست نقره‌ای نیز می‌گویند. با مشاهده این قسمت از گوشت آن را جدا کنید زیرا در هنگام پخت گوشت سبب سفت و جمع شدن آن خواهد شد.

تی بُن (T-bone Steak)

این نوع گوشت از دو قسمت تشکیل شده است. یک سمت آن راسته و سمت دیگر آن فیله می‌باشد. با این دو ترکیب کنار هم استیک خوشمزه‌ای را خواهید داشت. باید توجه داشته باشید که مقدار پخت این دو پخش با یکدیگر تفاوت دارد.

فلت آیرن (Flat Iron Steak)

این استیک یک برش خوب و خوشمزه از گوشت شانه گاو است که بسیار پر طرفدار می‌باشد. این گوشت را پیش از طبخ در چاشنی بخوابانید تا ترد و خوش عطر شود. همچنین لازم به ذکر است که آن را با حرارت زیاد بپزید.

انواع درجه آماده شدن استیک

آب دار Rare

آب دار – متوسط Rare-Medium

متوسط Medium

متوسط – مغز پخت Medium-Well

کاملا مغز پخت

برای مشاهده انواع دستور پخت غذا به اینستاگرام آلس پایس سر بزنید.

0/5 (0 نظر)
0
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

تماس با واحد فروش