طرز تهیه شوید پلو با ماهی شام خوشمزه مخصوص شب عید

همانطور که می‌دانید پلو و چلو پایه ثابت غذاهای ایرانی بوده و به همراه گوشت و حبوبات مختلف غذاهای متنوعی را بر سر سفره‌های ما آورده است. یکی از خوشمزه و اصیل‌ترین غذاها شوید پلو با ماهی است. یا همان سبزی پلو با ماهی معروف که غذای شب عید نوروز می‌باشد. با مجله آشپزی آلس پایس همراه شوید تا طرز تهیه این غذای بی نظیر و بسیار دوست داشتنی را آموزش ببینید.

مواد مورد نیاز

ماهی قزل آلا ۱ عدد
برنج خیس خورده ۱/۵ پیمانه
نمک ۱/۵ قاشق مرباخوری
روغن به مقدار مورد نیاز
شوید خشک به اندازه دلخواه
آرد به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم
چاشنی ماهی گیلکی آلس پایس ۳ قاشق غذاخوری

مواد گفته شده قابل تهیه برای ۲ الی ۳ نفر می‌باشد.

دستور پخت سبزی پلو با ماهی

چیزی که در درست کردن شوید پلو با ماهی، باعث خوشمزه‌تر شدن این غذا میشود؛ نحوه مزه‌دار کردن و طبخ ماهی است. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه یک شوید پلو بسیار خوشمزه و حرفه‌ای را آموزش ببینید.

مرحله اول

برای تهیه شوید پلو با ماهی، غذای مخصوص شب عید، ماهی تهیه شده را به خوبی پاک کنید و سپس آن را بشویید. بعد آن را به چهار قسمت تقسیم نمایید. پس از آن همه قسمت‌های ماهی را به چاشنی ماهی گیلکی آلس پایس آغشته نمایید. با این کار دیگر لازم نیست مدت‌ها آن را در انبوه ادویه‌جات بخوابانید و ماهی تنها در ۳ دقیقه مزه‌دار می‌شود و بوی زهم آن از بین می‌رود.

مرحله دوم

سپس نوبت آماده کردن برنج است. بدین منظور مقداری آب را در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. هنگامی که آب جوشید برنجی را که از قبل برای مدتی خیس کرده‌اید؛ در قابلمه بریزید. سپس به مقدار گفته شده از نمک و  ۱ قاشق غذاخوری روغن، به برنج بیافزایید.

مرحله سوم

پیش از آنکه برنج کاملا پخته شود، به اندازه دلخواه و بسته به سلیقه خود، شوید خشک را به آن اضافه کرده و سپس برنج را آبکش نمایید. پس از آن کف قابلمه را روغن بریزید. مقداری از برنجی که آبکش کردید زعفرانی کنید و کف قابلمه را با آن پوشش دهید. بقیه برنج را نیز اضافه نمایید. اگر می‌خواهید برنج قالبی داشته باشید؛ آن را با قاشق خوب فشرده کنید و در نهایت درب قابلمه را بگذارید. فقط توجه نمایید که برای قالبی شدن شوید پلو باید از قابلمه کوچکی استفاده کنید.

مرحله چهارم

در آخرین مرحله از تهیه شوید پلو با ماهی داخل یک ماهیتابه روغن ریخته و بگذارید مقداری داغ شود. سپس ماهی‌های مزه دار شده را به آرد آغشته کنید و هر دو طرف آن را در تابه به خوبی سرخ نمایید. اکنون شوید پلو با ماهی آماده سرو است. نوش جان!

شوید پلو با ماهی را به همراه نارنج، سالاد و یا ماست موسیر سرو کرده و لذت ببرید.

نکات طلایی برای تهیه سبزی پلو با ماهی

  • برای تهیه شوید پلو با ماهی از ماهی تازه استفاده نمایید. همچنین فیله ماهی به سبب نداشتن تیغ برای تهیه این غذا مناسب‌تر بوده و لدت خوردن آن را دو چندان می‌کند.

  • در کنار این غذای خوشمزه با استفاده از رب گوجه فرنگی، رب انار، زعفران و انواع ادویه‌جات یک سس بسیار خوشمزه تهیه کنید.

  • اگر می‌خواهید شوید خشک را در روغن تفت دهید باید مراقب باشید که نسوزد، زیرا در این صورت طعم تلخی به غذای شما خواهد داد.

  • می‌توانید به جای شوید از مقداری سبزی تازه استفاده نمایید. بنابراین سبزی را به همراه مقداری سیر خرد کرده تفت دهید و سپس به برنج در حال جوشیدن اضافه نمایید. از سبزیجاتی نظیر تره، جعفری، گشنیز و شوید استفاده نمایید.

  • برای تهیه شوید پلو، بهتر است برنج را ۳ الی ۴ ساعت پیش از طبخ آن را به همراه مقداری نمک در آب بخیسانید.

  • این غذا به همراه مرغ، ماهی، تن ماهی، میگو و گوشت ماهیچه ترکیب بسیار دلپذیری خواهد داشت.

  • در صورت تمایل می‌توانید به شوید پلو خود مقداری باقالی نیز اضافه کنید. در این صورت از یک شوید باقالی بسیار خوشمزه لذت ببرید.

  • اگر به حبوبات علاقه زیادی دارید می‌توانید برای تهیه شوید پلو با ماهی، مقداری لوبیا چشم بلبلی اضافه کنید. بدین منظور لوبیاها را بگذارید به مدت چند ساعت خیس بخورد. آن را بپزید و در نهایت به برنج درحال جوشیدن اضافه کنید.

  • برای ته دیگ می‌توانید از نان و یا سیب زمینی حلقه شده استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری سیب زمینی را رنده کرده، به زعفران آغشته کنید و آن را کف قابلمه پخش نمایید.

  • پیش از دم کردن شوید پلو، کمی روغن و مقداری آب روی برنج ریخته و سپس درب آن را به همراه دم کنی بگذارید.

  • برای سوخاری شدن ماهی نیز می‌توانید آن را در آرد، تخم مرغ و پودر سوخاری به خوبی بغلتانید.

  • زرماری، انواع ادویه‌جات، آبلیمو تازه و زنجبیل نیز برای مزه دار کردن ماهی بسیار مناسب است. همچنین یکی دیگر از راه‌های از بین بردن بوی ماهی قرار دادن آن، برای مدتی داخل شیر است.

  • سبزی‌ که برای تهیه سبزی پلو مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بهتر است از سبزی مورد استفاده در قرمه سبزی کمی درشت‌تر باشد.

طرز تهیه ماهی شکم پر را با آلس پایس آموزش ببینید و از پخت این غذای جذاب و خوشمزه لذت ببرید!

درباره سبزی پلو با ماهی

شوید پلو با ماهی و یا همان سبزی پلو، همه ما را به یاد شب عید می‌اندازد. غذایی که سالیان طولانی است که شب پیش از سال تحویل در سفره‌های ایرانی یافت می‌شود. در سالیان گذشته پیش از سبزی پلو، غذاهایی مانند شیرین پلو و فسنجان نیز طبخ می‌شد. در این ترکیب خوشمزه، برنج نماد برکت بوده و در کنار ماهی که نشانه‌ای از حیات و زندگی است؛ تهیه می‌شود.

برای مشاهده انواع دستور پخت غذا به اینستاگرام آلس پایس سر بزنید!

3/5 (1 نظر)
0
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

تماس با واحد فروش