طرز تهیه سیب زمینی تنوری سالم و خوشمزه در فر + ویدیو آموزشی

سیب زمینی غذایی است که با هر مدل طرز پخت، چه سرخ شده و چه غذایی مانند سیب زمینی تنوری، در کنار مخلفات فراوان، باز هم غذایی محبوب و پر طرفدار است. سیب زمینی تنوری یکی از روش‌های متنوع برای طبخ سیب زمینی می‌باشد. این گیاه فوق العاده دارای ویتامین ث فراوانی می‌باشد و به عنوان یک وعده غذایی بسیار خوب شناخته می‌شود. با مجله آشپزی آلس پایس همراه باشید تا این طرز تهیه سیب زمینی تنوری را فراگیرید.

مواد لازم برای تهیه سیب زمینی تنوری

سیب زمینی ۳ عدد
روغن ۱ پیمانه
پنیر پیتزا به مقدار لازم
فلفل دلمه‌ای ۲ عدد
قارچ به مقدار دلخواه
چاشنی بلوچی آلس پایس ۳ قاشق غذاخوری

با استفاده از مقدار مواد گفته شده، این غذا قابل تهیه برای ۲ الی ۳ نفر می‌باشد.

دستور پخت سیب زمینی تنوری

این مدل از پخت سیب زمینی، به سیب زمینی کبابی نیز معروف است و با گریل کردن آن در فر نوعی یک غذای کبابی و بسیار خوش عطر و بو خواهیم داشت.

مرحله اول

ابتدا سیب زمینی‌ها را در اندازه درشت و در صورت دلخواه با پوست خرد کنید. فقط باید دقت کنید که برای تهیه سیب زمینی تنوری با پوست، لازم است پوست آن کاملا شسته و تمیز گردد. بنابراین آن را با برس مخصوص به خوبی تمیز نمایید؛ سپس آن‌ها را داخل آب و مقداری نمک، نیم ‌پز کنید.

مرحله دوم

پس از اینکه سیب زمینی‌ها نیم ‌پز شدند آن‌ها را داخل یک کاسه بریزید. سپس با استفاده از چاشنی بلوچی آلس پایس به مقدار گفته شده، سیب زمینی‌ها را به خوبی مزه دار کنید. با استفاده از این چاشنی دیگر نیازی نیست هیچ ادویه‌ای به آن اضافه نمایید و تنها با استفاده از همین محصول غذای شما طعم و عطر بسیار خوبی خواهد گرفت.

مرحله سوم

بعد از اینکه سیب زمینی‌ها به خوبی طعم‌دار شدند، به اندازه نصف پیمانه روغن به آن بیافزایید. سپس کف تابه را نیز با روغن باقی مانده چرب کرده و سیب زمینی‌ها را در تابه بچینید. پس از آن به ترتیب مواد را اضافه کنید و به طور یکنواخت در همه جای ماهیتابه پخش کنید.

مرحله چهارم

پس از سیب زمینی به ترتیب پنیر پیتزا، فلفل دلمه‌ای خرد شده و قارچ خرد شده را اضافه کنید و حالا نوبت پخت غذاست. به همین منظور پس از اینکه روی ظرف را با فویل پوشاندید، داخل فر گذاشته و به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه بگذارید تا بپزد. خوب است بدانید که با این روش پخت سیب زمینی تنوری، نسبت به سیب زمینی سرخ کرده غذای سالم‌تری را خواهید داشت.

نکات پخت سیب زمینی تنوری

  • پیشنهاد می‌شود پیش از قرار دادن تابه داخل فر، ابتدا آن را روشن کرده و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا محیط فر به خوبی گرم شود. در این صورت محیط برای پخت این غذای خوشمزه آماده می‌گردد.
  • در تهیه این غذا برای کودکان بهتر است که پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید.
  • سیب زمینی تنوری را در بالاترین طبقه فر قرار دهید تا به بخشی از فر که حرارت می‌دهد، نزدیک‌تر باشد.
  • توجه داشته باشید که پیش از قرار دادن سیب زمینی‌ها در فر، با چنگال چند سوراخ بر روی آ‌ن‌ها ایجاد کرده تا به خوبی مغز پخت شوند.
  • در تهیه سیب زمینی تنوری می‌توانید از انواع پنیر مانند پارمسان و یا موزارلا استفاده نمایید.
  • در این غذای خوشمزه خوب است که به جای روغن، از کره و یا روغن زیتون استفاده نمایید تا طعم لذیذتری پیدا کند.
  • برای تهیه چنین غذایی می‌توانید از انواع سبزیجات خرد شده و تازه مانند جعفری، گشنیز و… استفاده نمایید.
  • بهتر است که سیب زمینی را پیش از قرار دادن در فر مقداری بپزیم؛ زیرا ممکن است اگر تنها به فر اکتفا کنیم سیب زمینی‌ها مغز پخت نشوند و خام باقی بمانند.
  • در تهیه سیب زمینی تنوری می‌توانید کف تابه را با نمک‌های دانه درشت پر کرده و اینگونه سیب زمینی تنوری بسیار خوشمزه‌ای تهیه نمایید.

تاریخچه سیب زمینی

همانطور که می‌دانید سیب زمینی ماده‌ای پر از نشاسته بوده و به طور کلی بیش از ۴۰۰۰ نوع سیب زمینی با خواص و کاربرد گوناگون وجود دارد. از انواع سیب زمینی‌ها می‌توان به سیب زمینی شیرین، قرمز، زرد، قهوه‌ای، سیب زمینی انگشتی و… اشاره کرد. احتمالا تاریخچه این گیاه به حدود ۷۰۰۰ سال پیش در پرو کشوری در آمریکای جنوبی بازمی‌گردد. در ابتدا که مردم با این گیاه آشنا شدند تصور بر این بود که این گیاه سمی بوده و از مصرف آن پرهیز نمودند؛ ولی مردمی که از لحاظ وضعیت مالی در شرایط خوبی نبودند سیب زمینی را وارد وعده غذایی خود کردند و به تدریج استفاده از آن رایج گردید. به علت جنگ‌های فراوان در برخی نواحی بسیاری از محصولات زراعی از بین رفت ولی در آن زمان سیب زمینی به این خاطر که زیر خاک می‌روید، سالم باقی ماند و در تغذیه مردم جایگاه ویژه‌ای یافت و این‌گونه بود که خود را به سبد غذایی مردم رساند. زمان ورود سیب زمینی به ایران نیز در دوران قاجار و به وسیله انگلیسی‌ها بود.

کلوچه سیب زمینی غذایی تند و خوشمزه را نیز با دستور پخت آلس پایس تهیه نمایید!

درباره چاشنی بلوچی آلس پایس

چاشنی‌‌های آلس پایس از ویژگی‌های بسیار خوبی برخوردار هستند که از جمله مهم‌ترین آن این است که کاملا متناسب با فرهنگ و ذائقه ایرانی طراحی شده است. همچنین از دیگر ویژگی‌های این محصولات، صددرصد طبیعی بودن،استفاده آسان و زمان فرآوری بسیار کوتاه می‌باشد. با این محصول می‌توانید همه ادویه‌جات و طعم‎دهنده‌ها را کنار بگذارید و چاشنی را جایگزین کنید. چاشنی بلوچی آلس پایس طعم تندی دارد که مواد اصلی آن را هل، فلفل، میخک و گیاهان معطر تشکیل می‌دهند. همانطور که از نام این محصول پیداست، یک چاشنی با ادویه‌های محلی مختص منطقه بلوچستان می‌باشد و به به طور صددرصد طبیعی و بدون هیچ گونه مواد شیمیایی تولید شده است.

برای مشاهده انواع دستور پخت با چاشنی بلوچی و دیگر چاشنی‌های آلس پایس به اینستاگرام ما مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)
0
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

تماس با واحد فروش