رنگ خوراکی ژله ای خیانت نابخشودنی به کودکان بی گناه

رنگ خوراکی ژله ای خیانت نابخشودنی به کودکان بی گناه
رنگ خوراکی ژله ای خیانت نابخشودنی به کودکان بی گناه

قبل از اینکه بخواهیم درباره خیانت نابخشودنی در استفاده از رنگ خوراکی ژله ای در قنادی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی صحبت کنیم بهتره است ابتدا برای آن دسته از افراد که با رنگ‌های خوراکی آشنا نیستند توضیحات مختصری را ارائه دهیم:

رنگ‌های خوراکی، رنگدانه یا موادی هستند که به انواع غذا، نوشیدنی، کیک، آبنبات و… اضافه می‌شوند تا با تغییر رنگ جذابیت ظاهری بیشتری داشته باشند. این رنگ‌ها به وفور در صنعت غذایی، در قنادی‌ها و حتی در آشپزی‌های خانگی هم استفاده می‌شوند. بنابراین جزء افزودنی‌های خوراکی هستند که به دو دسته اصلی رنگ‌های طبیعی و رنگ‌های مصنوعی خوراکی تقسیم می‌شوند. قبلا در مجله آشپزی آلس پایس و در مقاله رنگ‌های خوراکی طبیعی درباره دسته اول صحبت کردیم اما امروز می‌خواهیم بیشتر درباره رنگ مصنوعی مخصوصا رنگ ژله‌ای مصنوعی با شما همراهان آلس پایس صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

رنگ خوراکی ژله ای چیست؟

رنگ ژله ای همان رنگ مصنوعی پودری یا مایع است که با آب، صمغ (زانتان، آگارآگار، گوارگام) و براق کننده‌ها (گلیسیرین) مخلوط می‌شود و به بازار محصولات غذایی و مخصوصا قنادی‌ها عرضه می‌شود. طی سالیان متمادی در این صنعت برای جذب مشتری و مصرف کننده از انواع مختلف مواد افزودنی نظیر رنگ‌های مصنوعی، طعم دهنده‌ها و مواد معطر مصنوعی، شیرین کننده‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده در انواع محصولات صنایع غذایی استفاده می‌شود که متاسفانه برخی از این مواد برای سلامتی انسان بسیار زیان آور است. لازم است ذکر شود اثرات مخرب بعضی از این مواد مثل رنگ خوراکی ژله ای به صورت لحظه ای در بدن انسان نمایان نمی‌شود و عوارض ناشی از مصرف رنگ خوراکی ژله ای با مصرف مستمر و طولانی مدت به تدریج بروز نموده و سلامت افراد به ویژه گروه‌های آسیب پذیر جامعه که کودکان هستند را با خطرات جدی رو به رو می‌سازد.

خطرات و عوارض مصرف رنگ خوراکی ژله ای یا رنگ مصنوعی

بر اساس تحقیقات محققان انگلیسی رنگ‌های مصنوعی باعث افزایش ناآرامی و بی قراری در کودکان می‌شوند. این تحقیقات که بر روی ۳۰۰ کودک آزمایش شده است نشان می‌دهد وقتی کودکان از آب میوه‌های که از رنگ دهنده‌های مصنوعی یا سنتزی (synthetic) استفاده می‌کنند؛ تغییرات جدی در رفتار کودکان مانند بیش فعالی غیر طبیعی و بی قراری آشکار می‌شود. محققان دانشگاه «ساوت همپتون» اعلام کردند هفت افزودنی رنگ دهنده مصنوعی از قبیل تارترازین، زرد سانست یلو، زرد کوینولین، پونسائو و قرمز آلورا و… باعث آسیب رشدی، کاهش قدرت تمرکز و ضریب هوشی کودکان می‌شود. بدین گونه این محصولات غذایی باعث ایجاد مشکلات رفتاری در کودکان مثل تغییر خلق و خوی، بیش فعالی و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

رنگ‌های مصنوعی به خاطر آسیب‌ها و عوارض مصرف زیاد در دهه ۶۰ در کشور ایران ممنوع گردید اما با توجه به گستردگی استفاده از این رنگ‌ها در صنایع غذایی این ممنوعیت موثر واقع نشد و هم اکنون به ناچار! برای استفاده از رنگ‌های مصنوعی حد مجاز مصرف تعیین کرده‌اند.

امروزه رنگ‌های مصنوعی در صنایع غذایی معمولا زیر نظر مسئول فنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قنادی‌ها و فروشگاه‌های غذایی هم چون مسئول فنی آزمایشگاه وجود ندارد؛ استفاده از رنگ‌های مصنوعی یا رنگ‌ ژله‌ای ممنوع است. ولیکن طبق آمارهای رسمی و غیر رسمی استفاده از رنگ‌ مصنوعی و ژله ای تا حدود ۸۰% درصد در شیرینی پزی‌ها برای تهیه کیک و شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حقایق نشان از خیانت نابخشودنی به کودکان بی گناه و آینده سازان کشورمان ایران است.

رنگ‌های ژله‌ای خطر جدی برای سلامت جامعه و ایمنی غذایی به خصوص برای کودکان است.

نقش والدین هنگام خرید محصولات غذایی

تعداد محصولات غذایی که با رنگ‌های مصنوعی رنگ آمیزی شده‌اند بسیار زیاد است و این محصولات به خاطر جذابیت صرفا ظاهری مورد توجه کودکان قرار می‌گیرد. اینجاست که نقش والدین به عنوان حافظ سلامت پر رنگ‌تر می‌شود. والدین می‌بایست اطمینان حاصل نمایند، محصولاتی که برای فرزندان و خانواده خود خریداری می‌کنند تولید شده با رنگ‌های طبیعی بوده و سلامت جسمی و ذهنی خانواده را به لذت‌های لحظه‌ای نفروشند.

منبع: ویکی پدیا

3.5/5 (4 نظر)
2
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه
موضوع مرتبط : رنگ خوراکی

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  • farzaneh farzaneh
    2020/06/13 | 08:55

    خیلی مطلب مفیدی بود
    واقعا رنگ‌های خوراکی ژله ای سلامت افراد به خصوص بچه ها رو در معرض خطرات جدی قرار میده

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2020/06/14 | 08:45

      ممنون از به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌تون

تماس با واحد فروش