معرفی رنگ‌های خوراکی و کاربرد آن در فرآورده‌های خوراکی

همه ما روزانه با صدها خوراکی و مواد غذایی سر و کار داریم که یکی از مولفه‌های اصلی آن، انواع رنگ‌های خوراکی طبیعی و مصنوعی می‌باشد که در تهیه این مواد به کار گرفته شده است. رنگ‌ها بخش مهم و جدایی ناپذیری از محصولات و مواد غذایی می‌باشد. استفاده از این رنگ‌ها در کارخانه‌جات، قنادی‌ها و یا حتی بین خانم‌های خانه‌دار، متداول است. امروز قصد داریم شما را با ویژگی این رنگ‌های خوراکی، فواید، مضرات و بسیاری از کاربردهای آن‌ آشنا کنیم.

پس در ادامه با مجله آشپزی آلس پایس همراه باشید تا به اطلاعات خود در این باره بیفزایید!

معرفی رنگ‌های خوراکی

برای شما یک مجموعه ۱۴ قسمتی در رابطه با معرفی رنگ‌ها و انواع رنگ‌های خوراکی آماده کرده‌ایم. پس مطالب بررسی شده و ویدیو بالا را از دست ندهید.

رنگ خوراکی و اهمیت آن

این مواد خوراکی افزودنی‌های غذایی هستند که  بسیاری از افراد در موارد زیادی، از طبخ غذا در منزل گرفته تا استفاده‌ در صنعت کاربرد فراوانی دارد. مانند استفاده در صنایع غذایی مختلف مانند شکلات، آب نبات‌های رنگی، ژله‌ها، دسرهای رنگی، بستنی‌ها و انواع اسنک و سس‌ها.

اکثر این فراورده‌ها یکی از عناصر مهمی هستند که در جذابیت بصری انواع محصولات تاثیر بسزایی می‌گذارد و به صورت‌های مختلف پوردی، مایع، خمیر و ژله‌ای تهیه و تولید می‌گردد.

در نتیجه رنگ یا افزودنی خوراکی هر ماده یا پیگمنتی را می‌گویند که در هنگام اضافه کردن به غذا یا نوشیدنی در آن ایجاد رنگ می‌نماید. تمامی افزودنی‌ها که از موادی مانند زردچوبه و رب گوجه فرنگی گرفته تا انواع رنگ مصنوعی یا طبیعی که به طور صنعتی تولید می‌شوند؛ همه شامل این تعریف هستند.

موارد مختلف استفاده از افزودنی‌های رنگی

این رنگ دهنده‌ها علاوه بر مواد خوراکی، غذایی و نیز موارد مصرفی در تجارت در بسیاری از صنایع غیر غذایی نیز کاربرد داشته است. این موارد مصرفی شامل کاربرد در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها، خمیر دندان‌، همچنین محصولات دارویی مثل قرص، کپسول، شربت؛ صنایع دستی خانگی خانگی و حتی نقاشی روی بدن (body painting) می‌باشد.

مضرات رنگ‌‌های خوراکی چیست؟

با اینکه بسیاری از مواد غذایی حاوی انواع افزودنی و رنگ‌های خوراکی می‌باشد. ولی باید بدانید که مضرات این مواد غیر قابل انکار می‌باشد. از جمله ضرر‌های رنگ‌ها و افزودنی‌های غذایی می‌توان به این موارد اشاره کرد: ایجاد تغییرات در رفتار کودکان که این علام همراه با بی قراری و آشفتگی همراه خواهد بود. بیش فعالی، کاهش تمرکز و افت ضریب هوشی کودکان از دیگر خسارات جبران ناپذیر این افزودنی‌هاست.

 

ما در این سلسله مباحث بر اساس مستندات علمی شما را با انواع رنگ آشنا خواهیم کرد. در صورتی که سوالات بیشتری برایتان مطرح شد با ما در میان بگذارید.

برای مشاهده دستور پخت انواع غذا و نیز کاربرد رنگ‌ها اینستاگرام آلس پایس را دنبال کنید.

0/5 (0 نظر)
0
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه
موضوع مرتبط : رنگ خوراکی

دیدگاه شما

تماس با واحد فروش