طرز تهیه کرایی مرغ خورشت تند بلوچی آلس پایس (کراهی مرغ)

کرایی مرغ یک غذای خوشمزه و لذیذ می‌باشد که طرز تهیه این غذا متنوع بوده؛ ولی ما در این مطلب قصد داریم یکی از رو‌ش‌های پخت آسان و بی دردسر این غذا را به شما آموزش دهیم. کرایی مرغ، غذایی بلوچی می‌باشد. همانطور که می‌دانید قوم بلوچ در بخش‌هایی از ایران و کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان زندگی می‌کنند. جالب است بدانید عده‌ای هم این غذا را با نام کراهی مرغ می‌شناسند.

در ابتدای این مطلب، فیلم آموزش طرز تهیه کرایی مرغ بلوچی به صورت خلاصه آمده است. اما اگر می‌خواهید دستور پخت کرایی مرغ را به صورت تصویری و مرحله به مرحله یاد بگیرید با مجله آشپزی آلس پایس همراه باشید.

مواد مورد نیاز برای تهیه کرایی مرغ:

  • سینه مرغ خرد شده : ۲ عدد
  • سیر و زنجبیل رنده شده : به مقدار لازم
  • چاشنی بلوچی آلس پایس : ۲ قاشق غذا خوری
  • گوجه رنده شده : ۲ عدد
  • ماست چکیده : یک لیوان
  • فلفل تند خورد شده : ۲ عدد
  • گشنیز و جعفری : به میزان دلخواه
  • روغن : به میزان مورد نیاز

موارد فوق در این دستور پخت قابل تهیه برای دو الی سه نفر می‌باشد.

دستور پخت خورشت چیکن کرایی (کراهی مرغ):

با این روش ساده، چیکن کراهی خوشمزه‌ای را در منزل برای خود و خانواده آماده کنید.

مرحله اول:

در ابتدا باید با توجه به تعداد مرغ‌ها به میزان لازم روغن در ماهیتابه بریزید و بگذارید تا کمی داغ و آماده سرخ کردن مرغ شود.

مرحله دوم (طعم دار کردن کرایی مرغ):

سینه مرغ را به تکه‌های کوچک و مساوی تقسیم کرده و به روغن اضافه کنید و برای مزه دار کردن مرغ کافی است دو قاشق غذاخوری از چاشنی بلوچی به مرغ اضافه کنید. در ادامه به خوبی هم بزنید تا محتویات چاشنی به خورد مرغ برود.

چاشنی بلوچی دارای طعمی تند و آتشین بوده و مواد تشکیل دهنده آن هل، فلفل قرمز، میخک، دارچین، ادویه‌های تند بلوچی، نمک و روغن می‌باشد.

لازم به ذکر است کرایی بلوچی غذایی پر ادویه بوده و تهیه تمام مواد مورد نیاز آن کاری وقت‌‌گیر و هزینه بر می‌باشد. اما در صورتی که از چاشنی بلوچی برای پخت کرایی استفاده کنید دیگر نیاز به اضافه کردن هیچ ادویه و طعم دهنده ای نیست. همچین چیکن کراهی بلوچی یک ادویه مخصوص بلوچی دارد که ترکیبی از چند ادویه تند می‌باشد که به احتمال زیاد اکثر افراد به آن دسترسی ندارند.

مرحله سوم:

سیر، زنجبیل و گوجه را به مرغ طعم دار اضافه کنید. پس از ۲ الی ۳ دقیقه نوبت اضافه کردن ماست و فلفل تند خرد شده است.

مرحله چهارم:

در آخرین مرحله زنجبیل، گشنیز و جعفری را به غذا اضافه کنید.

چیکن کرایی یک خورشت فوق العاده تند است به همین دلیل ما نیز در این دستور پخت دو نوبت زنجبیل اضافه می‌کنیم؛ که یک نوبت آن به صورت رنده شده است. در صورتی که همانند جنوبی‌های عزیز کشورمان علاقه مند به خوردن غذای تند نیستید بهتر است از زنجبیل و چاشنی بلوچی به مقدار کمتری استفاده کنید.

فوت و فن‌ها و نکات پخت چیکن کرایی که خوب است بدانید!

  1. در صورتی که تمایل دارید زمان پخت کرایی مرغ کوتاه‌تر باشد می‌توانید مرغ را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید؛ با این کار مرغ شما به سرعت آماده شده و پخت کامل‌تری خواهد داشت.
  2. در صورتی که تصمیم دارید کرایی مرغ را برای مهمانی‌ها تهیه کنید حتما از ذائقه غذایی و تمایل داشتن به خوردن غذای تند مهمان‌هایتان مطلع شوید.
  3. در پخت کراهی مرغ می‌توانید به جای افزودن گوجه به صورت خرد یا رنده شده، آن را درسته داخل ماهیتابه و در کنار مرغ بیندازید تا آب مرغ به تدریج وارد غذا شود؛ این کار باعث طبخ بهتر غذای شما می‌شود.

احتمالا می‌دانید که پاکستان بخشی از شبه قاره هند است. بنابراین این غذای پاکستانی برگرفته از فرهنگ هند نیز می‌باشد. تندی کرایی مرغ یکی از این اشتراکات است. پس اگر غذای تند از غذاهای مورد علاقه شماست حتما آن را امتحان کنید. و با اضافه کردن چاشنی بلوچی، به راحتی صفا و صمیمیت بلوچ‌های ایران زمین را به خانه خود آورده و تجربه متفاوتی را در آشپزی داشته باشید.

در صورتی که درباره دستور پخت کرایی مرغ یا چاشنی بلوچی سوالی داشتید خوشحال می‌شویم در قسمت دیدگاه‌ها پاسخگوی شما باشیم. همچنین برای مشاهده دستور‌های آشپزی بیشتر به جز مجله آشپزی آلس پایس میتوانید به اینستاگرام و صفحه آپارات آلس پایس مراجعه کنید.

5/5 (1 نظر)
2
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  • farzaneh farzaneh
    2020/06/13 | 09:04

    من کراهی مرغ رو با دستور پخت شما تهیه کردم واقعا عالی شد
    چاشنی بلوچی هم واقعا طعم خوبی داشت

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2020/06/14 | 08:49

      سپاسگذاریم بانو
      خوشحالیم که مورد پسندتون بوده

تماس با واحد فروش