گبولی یا گوبولی مرغ: طرز تهیه غذای خوشمزه بندر لنگه

گوبولی مرغ نام یک غذای سنتی جنوبی مشهور در بندر لنگه و کل استان هرمزگان است. گوبولی یا گبولی مرغ یک غذای مجلسی با عطر و طعمی شگفت انگیز است که بیشتر در مراسم‌ها و اعیاد دیده می‌شود. علاوه بر این بسیاری از مسافران و گردشگرانی که به استان زیبای هرمزگان سفر می‌کنند معمولا یک وعده غذای خود را به این غذای مشهور و خوش طعم اختصاص می‌دهند. فیلم طرز تهیه گوبولی مرغ در ابتدای این مطلب به صورت خلاصه و سریع دستور پخت گوبولی را آموزش می‌دهد اما در ادامه بیشتر درباره گوبولی، ادویه گوبولی و نحوه خوشمزه طعم و عطر کردن آن با چاشنی مخصوص جنوبی آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید.

گوبولی مرغ چه اسم باحال و بانمکی!

احتمالا خیلی از شما عزیزان تا به حال این اسم با نمک را نشنیده باشید. می‌گویند گوبولی یا گبولی از هند وارد ایران شده است. ولی این بانمک و محبوب دل‌ها از هر کجا که آمده است خوش آمده است. علاوه بر گبولی مرغ انواع دیگری مثل گبولی گوشت و گبولی میگو هم داریم که به همین شیوه طبخ می‌شوند.

گوبولی مرغ ، گبولی مرغ آلس پایس

در طبخ گوبولی از ادویه های زیادی استفاده می‌شود به همین خاطر بسیار غذای خوش عطر و طعمی است. جایگزین کردن ادویه گوبولی با چاشنی بلوچی آلس پایس، آن را بسیار خوش طعم و عطرتر هم می‌کند. طرز تهیه گوبولی مرغ با چاشنی بلوچی آلس پایس که جایگزین و یاد آور ادویه های محلی مثل دارچین، فلفل سیاه، هل، میخک و… را در بلاگ آلس پایس به صورت حرفه‌ای و به شیوه جدید هلو بپر تو گلو یاد بگیرید.

مواد لازم غذای گوبولی مرغ برای ۴ نفر:

  • سینه مرغ: دو عدد
  • برنج: یک پیمانه
  • سیب زمینی: دو عدد ‌‌‌‌
  • ‌‌‌‌‌‌‌پیاز: سه عدد (هم برای تزئین گوبولی مرغ و هم برای تفت دادن به همراه مرغ)
  • نخود پخته: یک پیمانه
  • کشمش: به میزان دلخواه
  • روغن: به مقدار لازم
  • چاشنی بلوچی آلس پایس 

ادویه گوبولی یا چاشنی مخصوص خوشمزه جنوبی؟

با استفاده از چاشنی بلوچی آلس پایس دیگر نیازی به افزودن ادویه گوبولی شامل فلفل سیاه، دارچین، هل و میخک نیست. چرا که چاشنی بلوچی آلس پایس همه‌ی ادویه‌های گوبولی مرغ را که شامل می‌شود هیچ، بلکه این غذای جنوبی بندر لنگه را هم خیلی خوشمزه تر می‌کند.

طرز تهیه گوبولی مرغ :

در دستور پخت غذای گبولی از برنج، مرغ و نخود استفاده می‌شود که ممکن است کمی طولانی باشد. در این مطلب آموزشی سعی کرده ایم همه مراحل را به صورت تصویری و مرحله به مرحله که خواندن آن آسان باشد برای شما عزیزان بیاوریم.

۱- ابتدا نصف پیاز‌ها را به شکل نگینی خرد کرده و آن را در روغن به مدت ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید.

۲- سینه‌های مرغ را مکعبی شکل خرد کرده و به پیازهای تفت داده شده اضافه کنید.

۳- یک قاشق غذاخوری چاشنی بلوچی به گوشت گوبولی مرغ و پیاز اضافه کرده و خوب هم بزنید. یک ربع با حرارت ملایم تفت دهید.

اضافه کردن چاشنی بلوچی آلس پایس برای خوشمزه شدن گبولی مرغ

۴- سینه‌های گوبولی مرغ تفت داده شده و طعم دار مرحله ی قبل را با دو لیوان آب در یک قابلمه با حرارت کم قرار دهید تا خوب پخته شوند. توجه داشته باشید که آب مرغ را در این مرحله برای پخت برنج نگه دارید و دور نریزید.

۵- برنج را با آب مرغ تهیه شده در مرحله قبل دم می‌کنیم (حتی در این مرحله هم می‌توانید به دلخواه خودتان یک قاشق غذاخوری چاشنی بلوچی به آب برنج اضافه کنید).

مرحله دم کردن برنج

نکته: دم کردن برنج با آب مرغ آن را به رنگ زرد در می‌آورد و گوبولی خوش رنگ، خوش طعم، جذاب و اشتها برنگیز می‌شود.

برنج طعم دار شده با چاشنی بلوچی و آب مرغ

۶- نصف دیگر پیازها را هم به صورت خلالی خرد کرده و آنقدر تفت دهید تا رنگ آن‌ها طلایی شود. (ازین پیازها نهایتا برای تزئین گوبولی مرغ استفاده خواهیم کرد)

۷- سیب زمینی را به شکل نگینی خرد کرده، سرخ کنید و در ظرف جداگانه‌ای قرار دهید.

۸- نخود را به مدت یک ساعت در آب بپزید. مثل مرحله طعم دار گردن گوشت گوبولی مرغ به نخودهای پخته شده هم یک قاشق غذاخوری چاشنی بلوچی آلس پایس اضافه کرده و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خوب تفت دهید.

اضافه کردن چاشنی بلوچی به نخود به جای استفاده از ادویه گوبولی مرغ

نکته: برای بهتر پخته شدن و از بین بردن نفخ نخود باید نخود را از یک روز قبل در آب خیس کنید و هر چند ساعت یک بار آب آن را عوض کنید و مجموعا این کار ۲ الی ۳ بار تکرار کنید.

۹- به میزان دلخواه کشمش را با روغن در ماهیتابه کمی تفت دهید.

۱۰- با تکه‌های پخته شده گوشت مرغ و مواد اولیه‌ای که در مراحل ۶ تا ۹ آماده کرده‌اید روی برنج را با سلیقه خودتان تزئین کنید. گوبولی مرغ این غذای مقوی و جنوبی که با نخود زرد رنگ و کشمش و… تزیین شده است وعده غذای مناسبی برای نهار و مخصوص پذیرایی از مهمان می‌باشد. حتما آن را تهیه و در کنار خانواده نوش جان کنید چون یکی از خوشمزه ترین غذاهای بندر لنگه و جنوب ایران است.

اگر در خصوص گوبولی مرغ و طرز تهیه آن سوالی برایتان پیش آمد؛ حتما آن را در بخش نظرات با ما در جریان بگذارید تا در اسرع وقت به پاسخ خود برسید. همچنین در صورتی که گبولی مرغ را قبلا به شیوه سنتی تهیه می‌کردید و این بار آن را به شیوه جدید و با چاشنی بلوچی آلس پایس تهیه کرده‌اید خوشحال می‌شویم که دیدگاه خود را زیر همین مطلب در بخش دیدگاه‌ها مطرح بفرمایید.

آموزش‌های آشپزی را علاوه بر بلاگ آلس پایس در کانال آپارات آلس پایس و صفحه اینستاگرام آلس پایس نیز دنبال کنید.

0/5 (0 نظر)
9
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

9 دیدگاه
  • سحر سحر
    2023/11/12 | 16:10

    این غذای مخصوص بندر لنگه هست .وبسیار بسیار خوشمزست.من ادویه و که از همونجا خریده بودم تموم شده الان ترکیباتشو میخوام تا تو شهر خودم درست کنم. ممنون میشم اگه کسب میدونه برام بفرسته.

  • سهیلا سهیلا
    2019/07/17 | 01:07

    چقدر شبیه نخود پلو. به جای گوشت چرخ کرده از تیکه های مرغ استفاده شده همراه چاشنی.
    خوبه تنوع میشه، ممنون که ساده توضیح دادید. فقط اینکه فکر کنم میشه سلیقه ای این غذا رو گاهی ابدار مثل خورشت درست کرد، پیاز ومرغ و نخود و سیب زمینی رو به عنوان خورشت کنار پلومون میل کنیم. ایده خوبیه نه‌؟

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/17 | 15:53

      سپاس از دیدگاه شما کاربر عزیز.
      بله بسته به سلیقه خودتون میتونید در غذاها تنوع بدید.

  • علی علی
    2019/07/09 | 13:12

    گوبولی تو مایه های گوگولی مگولیه. غش کردم از خنده تا بحال همچین غذایی رو ندیده بودم. واجب شد یبار با همین چاشنی بلوچی درستش کنیم ببنیم چی میشه؟ آقا این چاشنی بلوچی خوبه دیگه نزنیم غذامون باب میل نشه

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/17 | 16:09

      اسم غذاش خیلی خنده داره و خوده غذا هم خیلی خوشمزه است. حتما با چاشنی آلس پایس درست کنید و فکر نمیکنم که پشیمون بشید.از اونجایی که چاشنی های آلس پایس در طعم های مختلف و متنوع تولیده شده ؛ شما میتونید به صفحه چاشنی آلس پایس مراجعه کنید و طعم دلخواه خودتون را از بین چاشنی های ارائه شده پیدا کنید.

  • سوسن سوسن
    2019/07/08 | 19:51

    چه قدر عالی که غذاهای سنتی رو آموزش می دین و معرفی می کنین… ?
    همچنین ممنون از این خانم خوش ذوق و باسلیقه بابت آموزش این غذای خوشمزه که اسم با مزه ای هم داره?

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/09 | 09:06

      سلام سپاس از شما گوبولی یا گبولی یه غذای سنتی بندر لنگه است که شاید این روزا کمتر تهیه میشه ولی ما با این پست و چاشنیمون دوباره سعی کردیم زندش کنیم
      .خوشحالیم که مورد رضایت شما بوده

  • صادق صادق
    2019/07/08 | 10:03

    فکر کنم غذاشم مثل اسمش باحال باشه… میشه نخود استفاده نکرد ؟؟ یا به جاش مثلا لوبیا استفاده کنیم

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/17 | 16:03

      بله میتونید به جاش لوبیا استفاده کنید بستگی به سلیقه خوتون داره

تماس با واحد فروش