فلفل فرنگی آلس پایس ادویه‌ای با طعم اسرار آمیز!

فلفل فرنگی آلس پایس ادویه‌ای با طعم اسرار آمیز!
فلفل فرنگی آلس پایس ادویه‌ای با طعم اسرار آمیز!

همانطور که می‌دانید فلفل‌ها در انواع مختلف و طعم‌های تند و شیرین وجود دارند اما امروز می‌خواهیم یک فلفل عجیب به نام “فلفل فرنگی” یا آلس پایس (Allspice) را به شما همراهان مجله آشپزی آلس پایس معرفی کنیم که طعم اسرار آمیزی دارد. چرا که با خوردن آن همزمان چندین طعم جالب را زیر زبان خود حس خواهید کرد. با ما همراه باشید تا در ادامه بدانید که فلفل فرنگی چیست و چگونه تولید می‌شود.

فلفل فرنگی آلس پایس چیست؟

فلفل فرنگی یا آلس پایس در دنیا به نام‌های فلفل جامائیکایی، فلفل سبز، پمینتا یا پیمنتو شناخته می‌شود و در کتب مختلف ایرانی به نام‌های فلفل کبیر، فلفل انگلیسی و چهار ادویه آمده است. اولین استفاده از کلمه آلس پایس در زبان انگلیسی در سال ۱۶۲۱میلادی بوده است. همچنین از این واژه گاهی اوقات برای اشاره به گیاهان دارویی استفاده می‌شود. آلس پایس بعنوان یک ادویه به خاطر این ارزشمند شده است که از طعم دهنده‌های دارچین، جوز هندی و میخک ترکیب شده است.

فلفل فرنگی میوه کدام درخت است؟

فلفل فرنگی میوه کال درخت «پمینتا دیوئیکا» (Pimenta dioica) است. درختی با پوشش چتر مانند بومی کارائیب، جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی که هم اکنون در بسیاری از مناطق گرم دنیا کشت و زراعت می‌شود. درخت پمینتا در دسته درختچه‌های همیشه سبز طبقه بندی میشود و به ارتفاع ۱۰ تا ۱۸ متر می‌رسد. با این حال این درخت می‌تواند کم رشد و کوچک باشد؛ کاملا شبیه درخت «برگ بو» در همان اندازه و شکل.

تولید فلفل فرنگی

فلفل فرنگی میوه ی خشک شده از درخت پیمنتا دیوئیکا است. وقتی این میوه چیده می‌شود که سبز رنگ و کال است. سپس آن را به صورت سنتی زیر نور آفتاب خشک می‌کنند. هنگامی که این میوه خشک شد به رنگ قهوه ای تیره در می‌آید چیزی شبیه به دانه‌های فلفل سیاه اما صاف و صیغلی. در نهایت آن را پودر می‌کنند تا به عنوان یک ادویه در آشپزی استفاده شود.

میوه سالم این درخت ماندگاری بیشتر نسبت به محصول پودری آن دارد و قبل از استفاده و در هنگامی که تازه است عطر و بوی بیشتری دارد. از برگ‌های تازه در صورت امکان استفاده می‌شود. این برگ‌ها از نظر بافت شبیه به برگ بو هستند و در حین پخت به غذا اضافه و در هنگام سرو کردن حذف میشوند. همچنین بر خلاف برگ بو در هنگام خشک شدن طعم و مزه زیادی از دست می‌دهند. بنابراین در تجارت نقشی مهمی ندارد. احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید آنجایی که آلس پایس به صورت محلی و بومی تولید میشود از برگ‌ها و چوب آن معمولا برای دودی کردن گوشت استفاده می‌شود. همچنین آلس پایس را می‌توان به شکل اسانس (روغن‌های معطر گیاهی) نیز یافت.

کاربرد فلفل فرنگی در آشپزی کشور‌های مختلف

فلفل فرنگی در جامائیکا به عنوان پمینتو (pimento) شناخته می‌شود و یکی از مهمترین اجزا و مواد تشکیل دهنده غذایی در آشپزی کارائیبی است. آلس پایس همچنین در غذاهای خاورمیانه به خصوص در منطقه شام به عنوان یک ادویه ضروری و طعم دهنده برای انواع خورشت‌ها و غذاهای گوشتی استفاده می‌شود. مثلا در اکثریت غذاهای اصلی عربی از آلس پایس به عنوان تنها ادویه طعم دهنده بهره می‌گیرند. در آمریکا بیشتر برای دسر‌ها استفاده می‌شود. در بریتانیای کبیر هم معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در خیلی از غذاها شامل کیک‌ها و حتی محصولات آرایشی و بهداشتی دیده می‌شود. با اینکه در خیلی از کشور‌ها آلس پایس خیلی مشهور و عمومی در خانواده‌ها نیست اما برای مثال در آلمان مقدار زیادی توسط تولید کنندگان سوسیس استفاده تجاری میشود. در سس باربیکیو نیز آلس پایس به عنوان طعم دهنده اصلی و پایه استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است برند آلس پایس، تولید کننده انواع چاشنی غذا و رنگ‌های خوراکی طبیعی اسم برند خود را از این میوه جالب گرفته است. چرا که چاشنی‌های آلس پایس نیز ترکیبی از ادویه‌های مختلف است.

تاریخچه غربی

کریستف کلمب در طی دومین کاوش که به سمت دنیایی جدید می‌رفت در جزیر جامیئیکا با آلس پایس مواجه شد. این میوه به غذاهای اروپایی و مدیترانه ای در قرن ۱۶ معرفی شد. این روند رشد در درجه اول در جامئیکا ادامه داشت اگر چه چند کشور آمریکای مرکزی در مقادیر نسبتا کمی آلس پایس را تولید کردند.

فواید فلفل فرنگی آلس پایس

فلفل فرنگی به عنوان یک گیاه دارویی در قاره آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. مطالعات دانشمندان بر روی این نوع فلفل نشان می‌دهد علاوه طعم‌های جالب و اسرار آمیزی که دارد ترکیبات شگفت انگیزی دارویی مثل اوکاپیتول، اوژنول، کاریوفیلن و… نیز دارد.

  1. آرام بخشی: این میوه به عنوان یک داروی خانگی برای از بین بردن بی خوابی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  2. کاهش درد و التهاب: خاصیت ضد التهابی این نوع فلفل خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش و به تقویت سلامت شما کمک می‌کند.
  3. بی حس کننده موضعی: از فواید مهم این میوه بی حس کنندگی موضوعیست که بر روی اعصاب مرکزی تاثیر نمی‌گذارد. به همین خاطر در طب سنتی برای کاهش درد نورالژی و آسیب‌های استخوانی و عضلانی کمک می‌کند.

منبع: ویکی پدیا

0/5 (0 نظر)
2
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  • علیرضا علیرضا
    2020/03/09 | 08:29

    مطلب جامع و کاملی بود

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2020/03/09 | 12:06

      ممنونیم که با ارسال نظر ما رو حمایت می‌کنید؛ خوشحال میشیم برای مطالعه بیشتر به مجله آشپزی آلس پایس مراجعه کنید

تماس با واحد فروش