آرانچینی را با آلس پایس از ایتالیایی‌ها خوشمزه‌تر درست کنید

آرانچینی یا آرانچینو یک پیش غذای ایتالیایی از نوع فینگر فود است. جزء اصلی این پیش غذا برنج است. آرانچینی که شبیه کوفته برنجی ایرانی هاست در اصل غذای سنتی سیسیل ایتالیاست. با ما همراه باشید تا طرز تهیه یک فینگر فود ایتالیایی مجلسی و صد البته خوشمزه با استفاده از چاشنی های مرغ آلس پایس را به شما آموزش دهیم.

آرانچینی را بیشتر بشناسیم

گفته می‌شود که آرانچینی (aracino) در قرن دهم میلادی آن زمانیکه جزیره‌ی سیسیل ایتالیا تحت حکومت اعراب بود به عنوان یک غذا اصالت پیدا کرده است. در شهرهای پالرمو، سیراکوز و تراپانی واقع در جزیره سیسیل، آرانچینی یک غذای سنتی ویژه‌ی جشن سانتا لوسیا می‌باشد، که هر ساله در تاریخ ۱۳ دسامبر برگزار شده و طبق یک سنت دیرینه در این روز از خوردن نان و ماکارونی پرهیز می شود. این جشن یادآور ورود یک کشتی حامل غلات به جزیره سیسیل در سال ۱۶۴۶ میلادی و پایان قحطی شدید آن روزگار است. امروزه با افزایش محبوبیت این فینگر فود در فرهنگ غذایی جدید ایتالیایی، آرانچینی یا آرانچینو در تمامی ایام سال در اکثر فروشگاه های مواد غذایی سیسیلی خصوصا پالرمو، مسینا، و کاتانیا یافت می شود.

این نام برگفته از رنگ نارنجی این غذاست که در ایتالیا، پرتغال آرنچ تلفظ می‌شود. و در زبان سیسیلی آرانچینو در لغت به معنای پرتغال کوچک و در زبان ایتالیایی توپ برنج معنا می‌شود. فینگر فود یا لقمک در لغت به معنی خوراک انگشتی است. این نوع غذاها طوری طبخ می‌شوند که به راحتی می توانید آن ها را با دست میل کنید. در مقابل لقمک ها، غذاهای مفصل قرار می‌گیرند که معمولاً برای خوردن آنها نیاز به استفاده از چاقو، چنگال، قاشق یا انواع کارد و چنگال است.

باورتان شود که با برنج شفته هم می توانید یک غذای خوشمزه درست کنید!

برنج شفته شده و شما آبرویتان را مقابل مهمان هایتان از دست رفته می بینید؟! شما مانده اید و یک قابلمه برنج شفته که نمی‌دانید چیکار کنید؟! با غذایی که در این مطلب آموزش داده می شود شما می توانید برنج شفته را با هنرمندی هر چه تمام و البته به کمک چاشنی های آلس پایس به یک فینگر فود مهمان پسند تبدیل کنید و آبرویتان را حفظ کنید!

مواد لازم برای تهیه آرانچینی: یک غذای سنتی ایتالیایی

‌برنج نیم دانه ترجیحا ایرانی: دو پیمانه
‌تخم مرغ: ۳ عدد
پنیر پارمسان: ۳ الی ۴ قاشق غذا خوری
‌پنیر پیتزا: ۱ بسته
‌آرد سوخاری: به میزان لازم
‌پودر سوخاری: به میزان لازم
چاشنی آلس پایس (طعم دلخواه، ترجیحا جنگلی): یک الی دو قاشق غذا خوری

نکته: معمولا چاشنی های آلس پایس برای طعم دار کردن و ترد کردن گوشت مرغ استفاده می‌شوند ولی این چاشنی ها علاوه بر گوشت مرغ در غذاهای مختلف تست شده اند و در بسیاری از غذاها کاربرد دارند. نکته دیگر اینکه در این غذا لازم نیست حتما از چاشنی جنگلی آلس پایس استفاده کنید. لذا شما می‌توانید هر کدام از چاشنی های متنوع آلس پایس که باب میل تان است را برای مزه دار کردن آرانچینی استفاده کنید.

طرز تهیه کوفته برنجی یا همان آرانچینی

ابتدا برنج را به مدت ۳ الی ۴ ساعت در آب خیس کنید. بهتر است برنج شما ایرانی و نیم دانه باشد تا خیلی خوبی لعاب بیاندازد و یک خمیر خوب برای تهیه کوفته برنجی در اختیار داشته باشید. البته برای این منظور می‌توانید از هر برنجی با دانه های گرد و کوتاه استفاده کنید. علاوه بر این همانطور که در بالا هم اشاره شد اگر برنج شما به هر دلیلی شفته شده است و نمی دانید با آن چه کار کنید می‌توانید از آن برای تهیه آرانچینی استفاده کنید.

برنج دم کرده برای کوفته برنج

برنجی که از قبل خیسانده اید را کته کنید. کته را بعد از آماده شدن در ظرفی قرار دهید تا کاملا خنک شود. برنج کته خنک شده را با یک گوشت کوب، خوب له کنید. البته فراموش نکنید که برنج نباید زیاد سفت یا له شود. ۳ تا ۴ قاشق غذای خوری پودر پنیر پارمسان را به همراه یک عدد تخم مرغ به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید.

مزه های خوشمزه آلس پایس محال یادتون بره!

برای مزه دار کردن آرانچینی نیازی به استفاده از زعفران، نمک، زردچوبه، فلفل، پودر سیر، و… نیست. راحت بگوییم وقتی آلس پایس هست، برای مزه دار کردن غذاها خیلی به خودتان زحمت ندهید. کافیست فقط ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری از چاشنی دلخواه آلس پایس را به مخلوط مواد مرحله قبل اضافه کرده و دوباره خوب مخلوط کنید، همین.

مزه دار کردن آرانچینی با چاشنی جنگلی آلس پایس

بعد از اینکه مواد غذا را به خوبی با هم مخلوط کردید روی آن را با سلفون بپوشانید، و آن را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا اصطلاحا مواد استراحت کند.

ظرف مواد آرانچینی را از یخچال خارج کنید. تقریبا یک مشت از مواد را بردارید و خوب آن را بفشارید تا اگر آب دارد، آبش گرفته شود. مواد مشت کرده را بر روی کف دست خود باز کنید. همانند تصویر زیر پنیر پیتزا گرد شده را در وسط آن قرار دهید. مواد را ببندید و آن را به شکل توپ درآورید. این کار را برای تمام کوفته ها تکرا نمائید.

نحوه گرد کردن کوفته برنج آرانچینو

نکته: برای اینکه کوفته شکل بهتری پیدا کند و شما راحت تر بتوانید مواد را به شکل توپ درآورید و مواد به دستتان نچسبد دستتان را مرتبا مرطوب کنید.

آرانچینی را رستوران های مختلف به سبک های مختلفی تهیه می‌کنند. مثلا برای داخل آن می توان به دلخواه و سلیقه آشپز از پنیر، گوشت، ژامبون، قارچ، پنیر پیتزا، سبزیجات و… استفاده کرد.

کوفته برنجی ها را به ترتیب در آرد سوخاری، سپس در مایع تخم مرغ (همزده) و بعد در پودر سوخاری کاملا بغلتانید.

از آنجاییکه که کوفته ها تقریبا بزرگ هستند؛ لازم است روغن بیشتری برای سرخ کردن استفاده کنید. روغن را در ماهیتابه ریخته و منتظر بمانید تا روغن کاملا داغ شود. کوفته ها را به آرامی در روغن داغ قرار دهید و آن ها را با حرارت ملایم سرخ کنید تا رنگ کوفته ها قهوه ای و طلایی شود. روی ظرف یا سینی؛ دستمال حوله یا کاغذ جاذب قرار دهید. سپس آرانچینی های سرخ شده را روی آن قرار دهید تا روغن کوفته ها جذب دستمال شود.

سرخ کردن آرانچینی به صورت سوخاری

اگر می خواهید هنگام سرخ کردن کوفته برنجی ها یا آرنچینی ها وا نروند باید آن ها را خوب گرد کرده و با دست بفشارید تا منسجم شوند.

آرانچینی آماده خوردن است. این غذا به صورت گرم سرو می‌شود. درصورتی که عاشق سس کچاب یا سس تند هستید؛ می‌توانید بعد از سرخ شدن کمی روی آن سس بریزید و سپس میل کنید. این غذای خوشمزه و متفاوت را می‌توانید به عنوان یک فینگر فود مجلسی به عنوان پیش غذا برای مهمانهایتان سرو کنید.

آرانچینی را با آلس پایس از ایتالیایی ها خوشمزه تر درست کنید

اگر راجع به طرز تهیه آرانچینی و تجربه تهیه این غذای ایتالیایی با چاشنی آلس پایس سوالی دارید؛ می‌توانید زیر همین پست دیدگاه‌های ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده‌ی دستورالعمل‌های آشپزی بیشتر می‌توانید به مجله آلس پایس در همین وبلاگ، به کانال آپارات آلس پایس و صفحه اینستاگرام آلس پایس مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)
10
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما

10 دیدگاه
  • Mahya70 Mahya70
    2019/09/05 | 16:05

    بسیار عالی و خوشمزه ممنون از اموزش های خوبتون????

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/09/07 | 08:24

      سپاس از دیدگاه شما . امیدوارم لذت برده باشین از تهیه این غذا در منزل

  • زهرا زهرا
    2019/08/02 | 21:02

    اینو با چاشنی درست کردم خیلی خوشمزه شده بود واقعا دستتون درد نکنه .

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/08/05 | 08:30

      سپاس از نگاه زیباتون

  • صادق صادق
    2019/07/24 | 08:29

    این نکته که هنگام توپ کردن کلوچه ها دستتان را مرطوب کنید خیلی کارمو راحت کرد قبلا نمیدونستم .مرسی از توضیح کامل آلس پایس

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/24 | 08:44

      ممنون از دلگرمی شما .خوشحالیم که تونستیم کمکتون کنیم

  • نازنین نازنین
    2019/07/21 | 23:03

    چه آموزشهای خوبی هستش ،موفق باشید.

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/22 | 09:12

      سپاس از نگاه زیبایی شما.

  • Mahya98 Mahya98
    2019/07/15 | 10:45

    واقعا آموزش هاتون جامع و کامل هست غذای جالبی بود. خسته نباشید

    • مزه ایرانی مزه ایرانی
      2019/07/15 | 10:55

      پیام های دلگرم کننده شما مخاطبان عزیز ما را در ارائه محتواهای خوب و با کیفیت مصمم تر می کند.

تماس با واحد فروش